Selamat Datang Ke.....

* TASKA & TADIKA UNTUK ANAK-ANAK GENIUS DAN IBUBAPA GENIUS SAHAJA.
* TASKA MESRA SUSU IBU
* MOTTO "BELAJAR BERMULA DARI USIA BAYI".
* PIHAK KAMI MENYEDIAKAN PROGRAM PENJAGAAN DAN PEMERKASAAN ANAK YANG KHUSUS DAN SISTEMATIK BERMULA SEAWAL USIANYA.
* KAMI BERPENGALAMAN DALAM PENDIDIKAN ANAK BAWAH USIA 4 TAHUN SEJAK TAHUN 1998

** Kami MEMBANTU ibubapa mendidik dan merangsang anak menjadi genius dari awal usianya dan membentuk diri bersyukur dengan kebolehan dan menggunakan potensi yang dianugerahkan ***

Welcome AlHumairaa&Zuri@Millenia

Program - Program Kami

JAWATAN KOSONG PERLU SEGERA ( 5 kekosongan ) - Temuduga Dibuat Setiap Bulan..

Rabu, 5 November 2008

OK ke Buka Taska... Apa Cabarannya?

Ada kekawan kami yang bertanya perihal soalan itu.... lebih-lebih lagi pada zaman ini ramai yang ingin kerja sendiri kerana pada pemikiran individu yang sedang bekerja bahawa kerja sendiri adalah bebas dari kongkongan majikan dan bebas dgn masa yang ada (boleh urus masa sendiri).

Ramai ibu-ibu berminat dgn taska atau tadika kerana pada zahirnya nampak mudah.


Antara cabaran buka taska ikut prosedur ialah

1. Kos Lesen dgn Majlis kalau kat MPKj ialah dalam rm500 setahun pada satu taska. kalau ada 2 taska, maka kosnya ialah RM1000 setahun.

2. Cabaran kedua ialah cabaran harga / kos makanan yang sentiasa naik walaupun minyak turun atau kekal. Kerana faktor pengaruhi harga makanan banyak sangat... minyak adalah salah satu darinya... yang tak berapa orang nampak ialah pertukaran ringgit dgn dollar atau yen atau apa sajalah. Sekarang duit RM kita tak berapa stabil, nampak asyik nak turun je.... so kos makanan akan sentiasa naik.

Lebih lebih lagi kalau kita nak jaga standard bila kita gantikan mee kuning dgn spaghetti, sediakan vitamin berjenama sebab nak elak gula, pewarna dan perasa yang tiruan dan apa -apa yang ada standard nya.

3. Kos elektrik dan air adalah tinggi kerana takrif keduanya sekali ganda atau dua kali ganda daripada tarif kediaman.

4. Penggunaan elektrik dan air sukar dikawal kerana kakak pengasuh perlu dididik untuk hargainya... nak didik adalah satu cabaran. Malah anak-anak jagaan pula suka main air...

5. Kos mantenen juga tinggi, kos pertukaran peti ais, mesin basuh, barangan elektrik boleh dikatakan sekali setahun atau sekali 2 tahun. Kenapa? cara penggunaannya: ada kakak pengasuh yang kasar guna, tak tahu guna dan ada tak cermat guna kerana "bukan harta aku, harta majikan...belasah jelah!"

6. Kos cat dalam dan luar taska juga tinggi kena mantain setiap tahun.

7. Kos tangga bomba mencecah RM 3000 - RM 7000 per taska. Itu yang ramai tak tak buat tangga atau cuba mengelak untuk sediakan tangga.

8. Cabaran cari pengasuh, buat iklan berminggu-minggu, satu iklan untuk empat hari (iklan 4 baris) dah makan kos RM152 ...kalau 3 minggu berturut-turut?.... yang telefon ramai... yang datang isi borang pun boleh tahan... yang nak mula kerja boleh kira dgn jari... kadang-kadang kami pula yang banyak senyum seorang diri......

9. Kos simen menyimen, nak simenkan laman depan pun boleh cecah RM2000...

10. Kos lanskap pun boleh tahan juga... kalau nak tukar rumput lebih elok dan tanam sedikit pokok penghiaspun boleh cecah RM2000 ++++

11. Kalau nak masukkan mainan seperti kat taman permainan atau kurang sedikit... kosnya mencecah antara RM10,000 sehingga RM20,000, belum masuk
maintenennya.

12. Banyak lagi kos-kos tersembunyi..... seperti kos tiba-tiba kena denda kat PBT tanpa alasan kukuh, kos naik-turun pi PBT masa nak berurusan untuk halalkan perniagaan, kos pi JKM nak jumpa pegawainya kerana 2 - 3 orang pegawai nak jaga satu daerah besar, kos bank yang kadang-kadang pelik dgn pelbagai prosedur baru yang sentiasa mencabar emosi dan minda
dan pelbagai lagi...... yang akan buat anda tersenyum diri..... cabaran seorang ushawan yang ingin berjaya.

Kekawan saya katanya... Wow! boleh tahan jugak ye......