Selamat Datang Ke.....

* TASKA & TADIKA UNTUK ANAK-ANAK GENIUS DAN IBUBAPA GENIUS SAHAJA.
* TASKA MESRA SUSU IBU
* MOTTO "BELAJAR BERMULA DARI USIA BAYI".
* PIHAK KAMI MENYEDIAKAN PROGRAM PENJAGAAN DAN PEMERKASAAN ANAK YANG KHUSUS DAN SISTEMATIK BERMULA SEAWAL USIANYA.
* KAMI BERPENGALAMAN DALAM PENDIDIKAN ANAK BAWAH USIA 4 TAHUN SEJAK TAHUN 1998

** Kami MEMBANTU ibubapa mendidik dan merangsang anak menjadi genius dari awal usianya dan membentuk diri bersyukur dengan kebolehan dan menggunakan potensi yang dianugerahkan ***

Welcome AlHumairaa& Zuri@Millenia

Program - Program Kami

JAWATAN KOSONG PERLU SEGERA ( 5 kekosongan ) - Temuduga Dibuat Setiap Bulan..

Isnin, 17 November 2008

BENGKEL KAKAK-KAKAK PENGASUH (TAB)

Pada Sabtu yang lepas (14/11/2008), pihak pengurusan Taska telah mengadakan Bengkel kali ke 3 pada tahun ini.

Kesemua kakak yang lama dan yang baru hadir. Bengkel diadakan di Taska Seksyen 7.

Antara Agenda yang dibincangkan ialah

a) Warming Up
b) Suntikan Ilmu
c) Pena Kreatif
d) Program dan Sistem
e) Lain-lain (sharing dan caring)
f) Apa kata mereka.....
g) Bekalan Pulang
h) Kecil... Tapi Penting
i) Kalendar al Humairaa





A) Warming Up
Pada sesi ini, setiap kakak dikehendaki membaca surah-surah lazim bagi membiasakan mereka dengan al Quran kerana tugasan mendidik adalah tugasan yang suci dan murni. Oleh itu setiap pendidik memerlukan bekalan kerohanian supaya sentiasa membaca jiwa yang suci murni sesuai dengan jiwa anak-anak genius yang sentiasa suci dan murni dalam kehidupan mereka.

Seterusnya diadakan program taaruf bagi merapatkan perhubungan kakak yang lama dengan kakak yang baru disamping merapatkan kakak di seksyen 7 dengan kakak di seksyen 4. Semoga dengan program dan atucara yang diatur akan merapatkan mereka. Setiap permainan tentulah ada makna yang tersirat.


B) Suntikan Ilmu
Kakak TAB juga diperkenalkan dgn Glosari al Humairaa

Kakak TAB diberi ilmu tentang apa itu "monilia infection" dan bagaimana mencegahnya daripada menjangkiti anak-anak taska.


Sudut Klinik Al Humairaa pula menekan konsep yang betul membasuh tangan dan kenapa ia penting dalam kontek kebersihan.

Jom Kita Main mengajak kakak-kakak TAB menjadi lebih kreatif dgn secara spontan menyanyi dan menunjukkan kefahaman tentang program tema dan struktur yang ditetapkan oleh Sistem Taska. Hanya kakak yang mempraktiskan secara mingguan setiap jadual dan ilmu akan dapat melakukan dengan baik.

Bengkel berhenti rehat pada pukul 11.30 pagi.

C)Pena Kreatif

Pada sessi ini, kakak pengasuh didedahkan dengn konsep "pekerja kreatif", konsep menjadi pekerja yang meletakkan syarat kejayaan anak-anak menjadi fokus utama.

Mendedahkan kakak kepada apa yang diofer oleh Taska dan apa yang membezakan tugasan taska dengan tugasan tadika serta tugasan di lapang lain.

Mendedahkan kelebihan potensi diri masing-masing walaupun berbeza tahap pendidikan tetapi semuanya mampu untuk melakukan perkara yang sama iaitu kemampuan berfikir, kemampuan membuat keputusan dan kemampuan untuk bertindak.

Pada akhir sesi, kakak TAB ditunjukkan kerja yang boleh siapkan secara lebih baik dengan contoh secara live.

D) Program Dan Sistem

Diadakan post mortem kepada setiap jadual dan sistem yang ada di samping dinyatakan jadual baru dan ada penambahan program baru pada tahun hadapan so kakak Tab diminta mempersiapkan diri untuk menjalankan sistem baru tersebut.

E) Sharing dan Caring
Perbincangan masalah anak-anak taska dan juga masalah sesama kakak untuk dijernihkan dan diperkemaskan.

F) Apa kata mereka

Kakak-kakak ditunjukkan testimoni yang positif daripada ibubapa. Testimoni ini akan memberikan semangat kepada kakak untuk terus memberikan perkhidmatan terbaik.

Disamping itu juga, kakak-kakak didedahkan tentang pandangan-pandangan yang ingin melihat taska menyediakan perkhidmatan yang lebih baik. Setiap pandangan parents begitu dihargai tanpa mendedahkan identiti yang bersuara. Siapa tidak penting tapi apa yang diutarakan itu menjadi tajuk utama untuk diperbaiki dan meletakkan taska pada standard yang baik dan terbaik.

Bengkel Tamat pada pukul 200 petang dgn makan tengahari bersama.