Selamat Datang Ke.....

* TASKA & TADIKA UNTUK ANAK-ANAK GENIUS DAN IBUBAPA GENIUS SAHAJA.
* TASKA MESRA SUSU IBU
* MOTTO "BELAJAR BERMULA DARI USIA BAYI".
* PIHAK KAMI MENYEDIAKAN PROGRAM PENJAGAAN DAN PEMERKASAAN ANAK YANG KHUSUS DAN SISTEMATIK BERMULA SEAWAL USIANYA.
* KAMI BERPENGALAMAN DALAM PENDIDIKAN ANAK BAWAH USIA 4 TAHUN SEJAK TAHUN 1998

** Kami MEMBANTU ibubapa mendidik dan merangsang anak menjadi genius dari awal usianya dan membentuk diri bersyukur dengan kebolehan dan menggunakan potensi yang dianugerahkan ***

Welcome AlHumairaa& Zuri@Millenia

Program - Program Kami

JAWATAN KOSONG PERLU SEGERA ( 5 kekosongan ) - Temuduga Dibuat Setiap Bulan..

Khamis, 13 November 2008

Cerita Anak... Setakat Mana Kebenaran


"Anak saya maklumkan bahawa kat Taska ini makanan yang dihidangkan asyik sama aje, setiap kali saya tanya anak, makan ape?... jawapan yang diberikan adalah sama..."


"Anak saya kata, kat taska ni tak belajar ape..ape..., mengikut brosur yang diedarkan setiap minggu ada temanya.... kakak-kakak kat taska ni tak buat kerja ke.... mak nah, tolong pantau..."


"Saya tanya anak, belajar lagu apa hari ni,..... anak jawab... tak belajar ape-ape..... betul ke mak nah?"


"Anak saya setiap hari ... bila nak pi taska.... dia akan nangis sekuat hati.... tiap-tiap hari.... risau hati saya dibuatnya.... bila ditanya kenapa tak nak pergi taska?.... jawapan yang diberikan cukup menakutkan saya.......kakak suka pukulnya.....
Betul ke mak nah ada kakak suka pukul anak-anak?"


"Anak saya ada laporkan yang makanan yang di sini dicatu.... dia yang kuat makan...tak dibenarkan menambah.... harap pihak taska tidak terlalu berkira soal kos makan minum anak...."


Begitulah sebahagian pengalaman kami sepanjang kami terlibat dalam industri pendidikan taska ini sejak 1999 lagi. Pelbagai panggilan daripada Ibubapa yang bertanya itu dan ini berdasarkan perbualan dan maklumat yang diterima daripada anak-anak kesayangan mereka.

Adalah satu perkara yang patut dan sememangnya patut, kita sebagai itu bapa begitu concern dgn pandangan dan laporan atau celoteh anak-anak demi keselamatan dan kesempurnaan anak -anak yang kita sayangi.

Namun begitu, kita juga perlu memahami bahawa apa yang anak ceritakan tidak semuanya betul kerana anak dalam proses membesarkan diri, minda dan pemikiran. Anak akan cuba pelbagai kefahaman tentang sesuatu dan mula belajar "try and error" pada setiap teori dan kefahaman yang dibina sendiri. Anak akan mula start menguji setiap teori mereka sama ada ianya betul atau salah. (** anak yang dimaksudkan ini ialah pada umur 3 tahun ke atas..........**)

Siapakah mangsa yang akan dijadikan sasaran ujian mereka?

Tentulah orang yang paling rapat dgnnya..... siapakah gerangan mangsa ujian itu?... ehem...ehem... KITALAH.......

Setiap respon yang diberikan akan dinilai oleh anak sama ada laporan dan perbuatannya baik untuk masyarakat sekelilingnya....

Anak-anak akan menguji kesibukan kita, bagaimana ayah dan ibunya bertindak dalam waktu kritikal atau pada waktu yang sibuk. Bilakah ujian itu dilaksanakan?

Tentulah pada waktu pagi, ketika kita kalut dan sibuk mengejar masa, masa mandi, masa kejutkan anak dari tidurnya, masa siapkan anak-anak ke sekolah.

Pada waktu itu, anak akan uji kita dgn menangis... merajuk dan ready untuk berikan pelbagai alasan yang anak tahu akan menyebabkan ibubapanya risau. "bila risau atau dalam keadaan tertekan... kita tidak mampu membuat keputusan yang tepat dan rasional".

Anak juga mempunyai satu teori dalam hidupnya... ada anak mengamalkan teori "tidak suka disoal atau ditanya perkara yang sama setiap hari" dan menyediakan jawapan pada teori itu secara praktikal iaitu jawapan juga mesti "sama setiap kali ditanya"

***** Cubalah Kita menguji teori anak ini***** Saya yakin ibubapa akan tersenyum dgn jawapan daripada anak-anak kita......

Bila kita tanya anak setiap hari ,"petang makan apa hari ini?" anak yang tak suka ditanya akan jawab jawapan yang sama atau hampir sama atau pelbagai jawapan berbeza tapi tak tepat dgn realiti. Katakan jawapan yang diberikan ialah "cekodok"

Esok kita tanya lagi "makan apa hari ni?"... jawapan "cekodok"

Lusa kita tanya lagi..... jawapan "cekodok"

Akhirnya kita tentulah akan buat keputusan yang anak kita diberi makan hari-hari cekodok..... macam taska tak de menu lain kah.....

Apa yang anak kita belajar, dengan memberikan jawapan "cekodok"- setiap hari, didapati Si yang bertanya (ayah atau ibu) akan diam dan tak bertanya lagi pada hari itu.

Begitu juga dgn soalan "belajar apa hari ini?" "Lagu apa hari ini?"

Ada ibu pernah bertanya pada kami yang anaknya kata kat taska tak belajar... nyanyi lagu yang sama aje..... bila kami cadangkan Si Ibu melihat lagu apakah yang dinyanyikan oleh anaknya ketika seorang diri atau ketika bersama dgn adiknya... barulah Si Ibu sedar yang anaknya banyak menyanyikan pelbagai lagu yang berlainan setiap minggu. Ini bermakna anak belajar tapi tak suka ditanya apa yang dia belajar.


Apa ibu yang datang pada kami menyatakan anaknya memberitahu makan makanan yang sama sahaja setiap hari. Bila kami check dgn kakak pengasuh apa yang anak makan dalam seminggu... jawapan yang diberikan ialah hari ini kakak masak apa, semalam apa, kemarin makan apa... tanpa merujuk kepada menu yang dilekatkan di dinding dapur... daripada jawapan itu kami faham yang kakak bekerja di dapur mengikuti menu masakan seperti yang disediakan.


Pada waktu itu minum petang ialah bubur kacang....
Lantas kami panggil anak kecil kami yang juga berada di taska dan bertanya padanya..."Wildan makan apa petang tadi ".... Dengan muka selamba... anak kami menjawab... "wildan makan cekodok"....

Kakak-kakak pengasuh gelak besar mendengar jawapan wildan......

Begitulah anak kita..... genius dalam memberikan jawapan.