Selamat Datang Ke.....

* TASKA & TADIKA UNTUK ANAK-ANAK GENIUS DAN IBUBAPA GENIUS SAHAJA.
* TASKA MESRA SUSU IBU
* MOTTO "BELAJAR BERMULA DARI USIA BAYI".
* PIHAK KAMI MENYEDIAKAN PROGRAM PENJAGAAN DAN PEMERKASAAN ANAK YANG KHUSUS DAN SISTEMATIK BERMULA SEAWAL USIANYA.
* KAMI BERPENGALAMAN DALAM PENDIDIKAN ANAK BAWAH USIA 4 TAHUN SEJAK TAHUN 1998

** Kami MEMBANTU ibubapa mendidik dan merangsang anak menjadi genius dari awal usianya dan membentuk diri bersyukur dengan kebolehan dan menggunakan potensi yang dianugerahkan ***

Welcome AlHumairaa&Zuri@Millenia

Program - Program Kami

JAWATAN KOSONG PERLU SEGERA ( 5 kekosongan ) - Temuduga Dibuat Setiap Bulan..

Isnin, 30 Jun 2008

Program "Sayangi Bumi Kita"

S alam,
Bertemu lagi.
Mulai Jun 2008, setelah melancarkan program kitar semula, kami berhasrat untuk menjadikan taska sebagai pusat pengumpulan barangan yang boleh dikitar semula.

3 boxes disediakan :
a) biru,
b) jingga dan
c) coklat.

Alhamdulillah 80% anak-anak sudah memahaminya dan mengiyakan cogankata

"fikir dulu sebelum buang".


so, minta kerjasama parents take part, bekalkan apa sahaja barangan kitar semula dari rumah untuk anak-anak bawa. satu barang satu hari pun akan menjadikan anak bersemangat untuk ke taska, kerana mereka bangga menjadi warga yang "berfikir".

Tong biru : kertas

Tong coklat : kaca, tin & aluminium

Tong jingga : plastik

Anak-anak yang didedahkan awal lebih mudah memahami dan menghargai alam sekitar :-).

Selamat Bersama Anak-anak dalam Hijaukan Bumi ini.

Isnin, 23 Jun 2008

SURAT AYANG UNTUK ABANG DAN VIA VERSA

memula skali ayang anto kat abang?

Dear abang,

Ayang nak mintak kebenaran abang untuk bawa anak-anak balik ke kampung. abang tak perlu hantar ayang sebab ayang mampu untuk bawa anak-anak ke kampung musim cuti sekolah ni dengan bas.. abang jagalah diri abang dan kereta abang baik-baik... cuma ada perkara yang ingin ayang luahkan disini.... kereta baru abang tu mahal.. harga mencecah 100k barangkali.. sebab tu abang sayangkan kereta abang lebih dari ayang.. sampaikan abang dah terlena dalam kereta abang tu sejak abang beli 3 bulan yang lalu dah masuk 3 malam.... abang sayangkan kereta abang lebih dari ayang, nak tau ngape?

Harga kereta abang tu lebih mahal dari wang hantaran yang ayah ayang letakan masa kita kahwin dulu.. cuba hantaran ayang lebih mahal dari harga kereta abang?

Tiap-tiap pagi abang mesti gosok kereta abang, nak nampak berkilat..tapi ayang nak dapat kiss g.morning pun susah

Sejak beli kereta tu, sebulan sekali macam-macam aksesori abang beli kat kereta, ayang nak dapat hadiah besday setahun sekali pun susah..

Kereta sebulan sekali abang servis, abang kata kena jaga maintainance...ayang nak dapat pi salon setahun sekali pun susah..

Kereta abang make up lawa-lawa.. tapi kalau ayang make up lawa-lawa abang kata ayang tak sedar diri kereta abang bagi makan minyak mahal-mahal cecah 100 setin pun ada, ayang nak makan pizza sekeping jer masa mengidam anak kedua kita abang kata ayang mengada-ngada.

Kereta abang kalau anak-anak sentuh sikit bodynya abang marah anak macam nak makan, ayang jatuh longkang besar boleh abang gelak

Paling menyedihkan.. ayang tanya ngape tidur dalam kereta? abang jawab takut orang curi kereta abang.. kalau ayang kena curi??

Ayang nak balik kampung dulu.. anak-anak nak jumpa atuk dengan nenek depa.. tak nak naik kereta abang takut calar. ayang calar takpe.. jaga diri elok-elok, sarapan ayang dah sediakan. ayang pi tak lama sekolah bukak ayang balik lah dengan anak-anak.. pesanan ayang..

ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU MASAKKAN MAKAN KESUKAAN ABANG
ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU BASUHKAN PAKAIAN ABANG
ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU GOSOKAN KEMEJA ABANG
ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU SIAPKAN AIR MANDI ABANG
ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU KEMASKAN RUMAH ABANG
ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU URUT-URUT BADAN ABANG
ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU TEMANKAN ABANG TIDUR

Love,

ayang





SURAT DARIPADA ABANG UNTUK AYANG

Dear Ayang,

Bukanlah abang sayang keta tu lebih dr ayang.. tapi ayang kene faham keta tu keta bos abang. Nanti kalau ilang sapa nak ganti.. ayang abang suruh keja ayang xnak, ayang kata nak dok umah jaga anak,nak siap kan sarapan nak kemas umah tapi ayang tiap2 hari bgn tido kul 12.. macam mana nak wat keja umah..

Cuba lah ayang pk mana x abang tido dalam keta.. abang balik keja lambat skit ayang dah kunci pintu..bukan nye abang gi foya2 kan abang gi keja...lagi satu pasal piza yang ayang ngidam tu.. ayang nak piza yg di oder dr jepun.. mana lah abang ada duit nak oder.. abang nak bg apam balik yg jual kat depan ofis abang ni ayang xnak, ayang nak jugak piza dr jepun.. nasib baik abang x belikan kalau x anak kedua kita tu mesti muka cam doremon..ish xnak laa abang..

Pasal hadiah kan abang dah belikan tapi abang sembunyi kan kat dapur.. ayang yang tersalah buang ingatkan sampah.. tulah abang suruh kemas umah tu ayang kata umah kita dah bersih tapi hadiah dgn sampah pun dah jadi serupa jek..hadiah tu mahal tau abang beli untuk ayang..

Sebenarnye abang sayang ayang lebih dr keta tu wlau pun hantaran masa kita kawin cuma rm8k..ayang x tau bpe kali abang turun naik bank nak wat loan rm8k..tapi demi ayang abang wat jugak..

sbb masa tu ayang kalau mekup mmg sebijik maya karin.. tapi sejak ayang wat rebonding 3 tahun lepas stp kali ayang mekup abang terbayang lak muka pontianak dlm citer phsm. bukan ayang x cantik tapi kening ayang tu gi cukur wat per.. wlau pun abang selalu cukur janggut abang tapi ayang xyah laa nak cukur kening ayang tu..pasal morning kis tu, ayang bgn pun dah tghri nak morning kis cam mana.. dah laa ayang.. abang malas nak citer..

Tapi abang nak bg tau jgk kat sini ayang tetap no 1 dlm hati abang..nanti kalau naik bas tu bebaik.. ayang nak balik kpg abang izinkan Cuma jgn lupa kim salam kat mak ayah kat sana .. kalau ada gulai tempoyak ke nnti jgn lupa bwk balik skit..

Kalau ada lembu terlepas ke ayang xyah laa susah2 gi kejar lembu tu... biar jek.. nnti abang balik kpg abang kejar kan ..bukan apa takut lembu tu tanduk ayang nnti bukan stakat calar jek silap2 leh masuk hspital. abang kene tanduk xpe..

Jaga anak2 baik2 jgn bagi diorang main kat sungai musim2 banjir ni.. nak dpt anak bukan senang takut nnti ayang ngidam lagi piza jepun lak lagi haru.. baik jaga jek yg dah ada tu..ayang pun jaga diri baik2.. jgn sampai jatuh longkang lagi.. hehe.. abang mmg xnak ketawa masa tu tapi nak wat cam mana ayang jatuh kepala dulu yang masuk longkang..dah laa rambut ayang masa tu baru lepas rebonding.. mmg abang ketawa...hahahhahahahahha


Last sekali ayang.... abang dah sediakan sebuah lagu untuk ayang

layarilah : http://www.youtube.com/watch?v=ScIpWPTOQX8

Wassalam



Khamis, 19 Jun 2008

Aktiviti Anak-Anak Kita di TAska Al Humairaa

Anak - anak adalah cahaya mata. Mereka menghiburkan kita sewaktu kita berduka atau sewaktu kita menghadapi tekanan kerja.

Di sini disediakan sepintas lalu, aktiviti anak-anak kita di Task Al Humairaa Bandar Baru Bangi


A) Anak-anak apabila masuk waktu untuk mereka lelap seketika... ada yang tidur dan ada yang bermain sendiri.


B) Program "Rutin Pagi"



C) Belajar Ilmu Secara Flash Card (Berkelompok)


D)Usia Bukan Penghalang Untuk Belajar


E)Baby pun Boleh Belajar, Itulah Kehebatan Anak-Anak Kita


F) Jangan Takut Pada Air


G) Mari Belajar Menyanyi Bersama-sama


Selamat Menonton Ayah, Abi, Papa, Ummi, Ibu, Emak.......

Isnin, 16 Jun 2008

Selamat Hari Bapa



Buat Semua Ayah dan BApa di Taska Al Humairaa dan di luar sana... Jasamu tetap dikenang oleh anak-anak genius.

Ayah,
Tika keringatmu turun membasahi dahi
Mencari sesuap nasi untuk kami
Mencari rezeki yang diredhai Ilahi
Rezeki Halal buat kami semua.....

Ayah,
Jasa mu dalam ingatan
Rotanmu... Tanganmu yang kau berikan
Mengajar kami
erti kesilapan
erti maruah
erti nilai mulia

Thank Q ayah...

Ayah
Album : Permata Ayah Bonda
Munsyid : Ae-man
http://liriknasyid.com


ketika kejauhan
masihku hangat kasihmu ayah
betapaku rindukan redup wajahmu
hadir menemaniku

terbayang ketenangan
yang selalu kau pemerkan
bagaikan tiada keresahan

walau hatimu sering terluka
tika diriku terlanjur kata
tak pernah sekali kau tinggalkan
diriku sendirian

ketikaku dalam kedukaan
kau mendakap penuh pengertian
disaat diriku kehampaan
kau setia mengajarku
erti kekuatan

terpancar kebanggaan
dalam senyummu
melihatku berjaya
bilaku kegagalan
tak kau biarkan
aku terus kecewa
dengan kata azimat
engkau nyalakan semangat
restu dan doa kau iringkan

tak dapatku bayangkan
hidupku ayah
tanpa engkau disisi
semua kasih sayang
yang kau curahkan
tersemat dihati.....

16 JUN 2008


PERANAN HABBATUS SAUDA



BAGAIMANA HABBATUS SAUDA BERPERANAN

Kebanyakan masalah kesihatan manusia ketika ini adalah berpunca dari masalah yang sama, samada infeksi oleh mikro-organisma seperti bacteria, virus, parasit dan kulat. Jika menggunakan pengubatan secara klinikal (ubatan allopatik), setiap kesan atau petanda penyakit akan di rawat secara berasingan, dan selalunya menggunakan ubatan yang di furmulasi secara kimia yang mengandungi alkohol dan beberapa kandungan bahan berbahaya.

Sementara habbatus sauda’ berkesan merawat tubuh secara keseluruhan dan bertindak ke atas punca sebenar penyakit. Habbatus sauda’ menyelaraskan kembali sistem pertahanan tubuh samada tatkala ia terlalu lemah atau ketika keadaannya terlalu kuat. Ia sangat cemerlang dalam merawat penyakit yang berkaitan dengan masalah hormon dan alahan yang kronik. Secara am, kegunaan serta manafaatnya terlalu banyak. Ia membantu sistem metabolisma, memperbaiki sistem pencernaan, menurunkan paras kandungan gula dalam tubuh. Ia akan membantu menyahkan segala cacing dan parasit dari dalam saluran usus. Ia berguna dalam melegakan sakit kerongkong , batuk, asthma, selsema, mengatasi keradangan, memperbaiki dan melancarkan peredaran darah, menambah pengaliran susu badan, membekalkan tenaga segera, menambah jumlah bilangan sperma, menstabilkan sistem tunjang, mengalakkan pertumbuhan rambut sekaligus menghalang keguguran rambut, mengatasi kulit berkedut, menambah ‘tone’ badan, disentri kronik, diabetes mellitus, dan banyak lagi.

NILAI PEMAKANAN

Habbatus sauda’ diperakui sangat kaya dengan nilai pemakanan, diantaranya adalah:-

  • Mengandungi monosaccharides (single molecule sugars) dalam bentuk glucose, rhamnose, xylose, dan arabinose.

  • Ia mengandungi komponen non-starch polysaccharide sumber yang sangat berguna dalam kaedah keperluan pemakanan berserat.

  • Ia kaya dengan asid lemak, terutamanya asid lemak tak tepu dan asid lemak essential (Asid Linoleic dan Linoleic). Asid lemak essential tidak boleh di keluarkan oleh tubuh, jadi tubuh memerlukannya dari makanan seumpama habbatus sauda’.

  • Habbatus sauda’ mengandungi lima belas amino acids yang membentuk kandungan lengkap proteinnya termasuk lapan dari sembilan amino asid essential. Asid amino essential tidak boleh di proses guna dalam badan dalam jumlah yang mencukupi, jadi ia boleh didapati dari habbatus sauda’.

  • Habbatus sauda’ mengandungi Arginine yang mana ia sangat penting bagi pembesaran bayi.

  • Hasil analisis kimia telah menemukan bahawa habbatus sauda’ mengandungi karotene, yang mana ia kelak akan diubah oleh hati menjadi vitamin A, vitamin yang ketahui bertindak sebagai anti kanser.

  • Habbatus sauda’ juga merupakan sumber kalsium, sodium, potassium dan zat besi. Walaupun jumlah yang diperlukan oleh tubuh badan hanya sedikit, tetapi kesemuanya berfungsi sebagai faktor sampingan dalam peranan enzyme.

AKTIVITI BIOLOGI HABBATUS SAUDA’

Anti-bakteria

Hemostatic

Anti-fungus

Analgesic

Anti-hiperglycemin

Hipotensif

Anti-hipercholesterolemic

Diuretic

Bronchodilator

Hipoglycemic

Anti-tumor

Hiholipaermic

Anti-tosik

Anti-yis

Anti-spasmodic

Anti-helminthic

Lactogogue

Emmenagogue


KHASIAT HABBATUS SAUDA’ PADA KESIHATAN

Berikut adalah khasiat dan keupayaan penyembuhan habbatus sauda’ secara spesifik ke atas jenis-jenis sakit dan telah dibuktikan secara saintifik serta ujian klinikal.

Kepala

Dada

Perut

Pinggang-kaki

Sakit kepala

Radang

Batu karang

Gout

Sakit gigi

Juandice

Batu hempedu

Keampuhan lelaki

Migraine

Batuk

Gastrik

Melancarkan peredaran haid

Kelemumur

Batuk kering

Ulser

Mencergaskan seksual

Kelumpuhan muka (facial palsy)

Bronkial asthma

Kardiak asthma

Merawat sisitem

Penghadaman

Sakit puan (mestris, ophoritis, indomeferitis

Amnesia

Paru-paru berair

Senggugut


Pengeluar kahak (expectorant)

Degupan jantung (palpitation)

Memusnah organisma dlm

Hati,limpa & buah pinggang

Sakit tuan

(Premature ejaculation)

Lumpuh

Menambah susu ibu

Membunuh

Parasit

Buasir (Haemorrhoids)

Selsema

Merawat sistem pernafasan

Chronic dysentry


Katarak

Cirrhosis of liver

Cirit birit


Radang gusi

Memperbaiki kontur buah dada

Colic


Gusi berdarah




Sakit telinga




Mencerdaskan mental




Berikut adalah khasiat dan keupayaan penyembuhan serta fungsi habbatus sauda’ secara umum pada badan manusia dan telah dibuktikan secara saintifik serta ujian klinikal.

Luka

Cold

Infeksi

Kulit kering

Psoriasis

Eczema

Alahan (allergies)

Bisa lebah dan tebuan

Gigitan anjing gila

Gatal kulit

Menguatkan kelenjar

Mengelakkan barah

Mengatasi kecacatan kulit

Diabetes mellitus

Anti-kulat

Anti-bakteria

Anti-oksidan

Anti-radang

Gigitan ular

Myrmecia

Eruptions

Puerperal fever

Sclerosis

Orchitis

Kutil (corns)

Ketuat (warts)

Sakit tulang (calluses)

Bengkak (swelling)

Masalah hempedu/hati

(bilious ailments)

Anti punca demam

(Anti-pyretic)

Sengal tulang (rheumatism)

Menghilangkan sakit (analgesic)

Menurunkan kadar kandungan darah

Antihistamin aktiviti-sesuai untuk

merawat allergik

Habbatus sauda’ kaya dengan asid lemak poli tak tepu yang membantu mengeluarkan prostaglandin E1 yang fungsinya berkait rapat dengan perkara-perkara berikut :-

Memperkuat sistem imunasi

Memperbaiki metabolisma gula

Melindungi dinding perut

Blood clots

Infeksi kulit


Jika diolah bersama antibiotic seperti streptomycin dan gentamycin habbatus sauda’ mampu merangsang seluruh aktiviti antibakteria.

Jika diolah bersama erythromycin, tobramycin, doxycydine dan ampicillin habbatus sauda’ menunjukkan fungsi antibakteria yang lebih kuat sehingga mampu membunuh E-Coli, organisma pathogen seperti Candida albicans, staphylococcus dan yis.

Jika diolah dengan bawang putih habbatus sauda’ berfungsi mengharmonikan kembali autoimmune disorder, dan menghalang immune cells dari memusnahkan sel yang sehat. (Autoimmune disorder bererti keadaan dimana pesakit menderita akibat sistem tubuhnya sendiri menyerang fizikal tubuhnya.

Kandungan Habbatus sauda’ terutamanya asid lemak poli tak tepu juga merangsang penambahan pengeluaran prostaglandin E1, satu unsur seakan hormon yang berfungsi sebagai penstabil kepada beberapa fungsi pada tubuh badan seperti :-

i. Fungsi otak

ii. Fungsi saraf

iii. Fungsi jantung

KEUPAYAAN SEBAGAI ANTI TUMUR

Pada tahun 1998 sekumpulan saintis dari The college of pharmacy, university of Kentucky, USA, mengkaji secara aktiviti in vitro anti tumour pada blackseed mentah (crude) dan juga komponen blackseed yang telah disaring. Dua komponen penting yang disaring adalah thymoquinone (TQ) dan dithymoquinone (DIM).

Gambarajah 4. Thymoquinone dan Dithymoquinone

Gambarajah 4. Struktur formula thymoquinone ( TQ) dan dithymoquinone (DIM )

Dalam kajian ini komponen mentah dan ekstrak minyak blackseed dan juga quinines TQ dan DIM yang disaring dinilai in vitro bagi menentukan tahap toksik terhadap pancreatic adenocarcinoma cell line CFPAC-1 manusia, uterine sarcomacell line MES-SA dan varian MDR, Dx5 , leukekik cell line K562 manusia dan MDR varian R7.

Kadar toksik TQ dan DIM dibandingkan dengan standard rawatan kanser, doxorubicin DOX and etoposide, ETP. Kedua-dua drug tersebut telah terbukti berkesan mengurangkan in vitro cytoxicity bagi sel yang menghasilkan bahan radikal.

Kajian ini mendedahkan yang quinines TQ dan DIM, dua kandungan penting Nigella sativa, sangat memusnahkan (cytotoxic) untuk beberapa jenis sel in vitro manusia. Begitu juga kedua-dua TQ dan DIM sama kesan pemusnahnya untuk MDR sel tumor. Ini memberikan pengharapan bahawa ia mungkin berguna sebagai ubat anti kanser disamping berguna untuk merawat MDR tumor resistant.

Kandungan aktif biji-bijian nigella sativa yang mengandungi sebahagian asid lemak dikaji tentang aktiviti anti tumurnya berbanding Ehrlich ascites carcinoma (EAC), sel Dalton’s lymphonia ascites (DLA) and Sarcoma-180 (S-180). Haiwan yang menerima sel EAC dan black seed didapati tetap normal tanpa tanda-tanda kesan pembentukan tumor. Keadaan ini menjelaskan bahawa bahan aktif mempunyai kesan keupayaan sebagai anti tumor berbanding EAC.Hasil dari kajian juga mendapati bahawa haiwan yang menerima sel DLA dan black seed menunjukkan bahwa bahan aktifnya mampu menghalang perkembangan dan pembentukan tumor sekitar kurang dari 50 % berbanding dengan haiwan yang tidak menerima bahan aktif berkenaan.

Mas Cotek Dan Kegunaannya

PENGENALAN

Mas cotek atau nama saintifiknya, Ficus deltoidea ” dari famili moraceae ” adalah sejenis tumbuhan meliar yang menumpang di atas pokok lain (epifit). Biasanya hidup di kawasan perbatuan dan pergunungan. Merupakan tumbuhan yang kini mula mendapat perhatian, khususnya dikalangan pengamal perubatan tradisional. Terdiri dari jenis jantan dan betina dengan pelbagai bentuk daun mengikut habitat asalnya. Selain Tongkat Ali (Eurycoma longifolia) dan Kacip Fatimah (Labisia pumila), mas cotek dikenali kerana khasiatnya yang dapat merawat pelbagai jenis penyakit dan baik untuk penjagaan kesihatan. Selain dicampur antara daun jantan dan betina dari pelbagai jenis, bahagian batang, buah dan akarnya yang dikeringkan, juga berkesan untuk perawatan berbagai penyakit.

Mas cotek dikenali juga dengan berbagai nama seperti sempit-sempit dan agoluran bagi penduduk Sabah, Serawak dan kepulauan Kalimantan, tabat barito, bagi masyarakat Indonesia, dan beberapa nama lain seperti ara jelatih, ara tunggal, api-api telinga gajah dan api-api telinga kera bagi masyarakat di beberapa daerah lain. Di Afrika, ia dikenali sebagai ‘Kangkalibang’. Sementara di beberapa daerah lain ia juga dipanggil sebagai emas cotek, pokok barito, pokok raja ubat dan secotek emas. Dalam bidang botani dinamakan sebagai Ficus deltoidea

Nama mas cotek diberi atas sebab terdapatnya bintik-bintik halus berwarna emas pada permukaan atas setiap helaian daunnya. Malah pada buahnya terdapat titik yang berwarna merah muda. Di Malaysia, telah dikenalpasti bahawa terdapat lebih daripada 80 spesis yang tergolong di dalam keluarga Ficus deltoidea. Tumbuhan yang dikenali sebagai ara juga merupakan salah satu spesis keluarga Ficus deltoidea. Ficus deltoidea Jack atau Mistleteo fig adalah diantara spesis yang diklasifikasikan secara saintifik dan ianya tergolong dalam keluarga Moraceae. Walaupun begitu emas cotek bukanlah parasit. Benihnya dipercayai disebarkan oleh burung yang memakan buahnya.

Klasifikasi Mas cotek (Ficus Deltoidea)

Division

Magnoliophyta

Class

Magnoliopsida

Order

Rosales

Family

Moraceae

Genus

Ficus

Species

Ficus detoidea

Jenis Tanaman :

Mas cotek adalah sejenis tumbuhan meliar yang menumpang diatas pokok lain (epifit) dan biasa juga hidup kawasan perbatuan di pergunungan. Sebenarnya terdapat lebih dari 80 jenis mas cotek, antaranya mascotek kelitik kering, delima sudu, payudara kecil, telinga beruk, telinga kera, raja mas cotek, pitis sekeleng kecil dan lain-lain lagi. Ia dibezakan melalui bentuk daun, bentuk urat daunnya dan lain-lain lagi. Setiap jenisnya mempunyai peranan masing-masing dalam menyembuhkan pelbagai jenis penyakit kerana antara kandungan yang terdapat dalam mas cotek ialah Naringin yang tergolong dalam flavonoid dan bersifat antioksida.

Daun :

Daun mas cotek berbentuk lebar dan permukaannya licin berkilat. Tepi daun berombak dan garisan halus berwarna jingga. Dipermukaan atas daun, berwarna hijau muda. Manakala bahagian bawah daun pula hijau kejinggaan.

Batang :

Batangnya tumbuh menegak ke atas, bulat, licin, berwarna kelabu dan agak rapuh.

Buah :

Buahnya kelihatan bersegi dan menarik. Berbentuk hampir bulat dan bewarna hijau muda. Dihujung buah mas cotek terdapat tanda merah muda. Tunas batang pada buahnya pendek dan tumbuh jarang-jarang antara satu sama lain

Pengkelasan mas cotek

Secara tradisi, nama tempatan serta pengkelasan jenis mas cotek dilakukan mengikut spesis seperti delima sudip, serapat angin, telinga gajah, telinga kera, telinga beruk dan sebagainya. Di Malaysia, spesis serapat angin banyak terdapat di bahagian pantai timur Semenanjung terutamanya di negeri Terengganu. Spesis telinga beruk dan telinga gajah pula, banyak terdapat di negeri Kelantan. Delima sudip boleh diperolehi di kawasan tengah dan selatan semenanjung, manakala telinga kera banyak terdapat di bahagian utara Semenanjung.

Secara tradisinya mas cotek boleh diklasifikasikan kepada dua kategori utama iaitu:

a) Mas cotek jantan

b) Mas cotek betina

Perbezaan paling ketara yang dapat dilihat diantara spesis mas cotek jantan dan spesis mas cotek betina adalah dari segi rupa bentuk daunnya. Jenis yang berdaun kecil, tirus, nipis dan ringan lebih dikenali sebagai pokok mas cotek jantan. Bahagian belakang daun mas cotek jantan juga terdapat bintik berwarna merah. Pada kebiasaannya, daun-daun ini mempunyai satu bintik merah, namun terdapat juga daun yang mempunyai dua dan tiga bintik merah.

Bagi mas cotek jenis betina pula, rupa bentuk daunnya adalah lebih besar dan kebanyakan daunnya berbentuk bujur dan bulat serta lebih tebal jika dibandingkan dengan spesis jantan. Sama seperti daun jantan, daun betina juga mempunyai bintik pada bahagian belakang daunnya. Warna bintik pada daun betina bukannya berwarna merah, akan tetapi ianya berwarna hitam. Selain itu, urat daun betina kelihatan lebih jelas di bahagian permukaan atas daun jika dibandingkan dengan daun jantan.

Mengikut konsep ‘Doctrine of signature’, bentuk, warna, rasa dan bau pada setiap bahagian tumbuhan mas cotek menggambarkan kegunan herba itu untuk rawatan penyakit. Secara tradisi, daun mas cotek digunakan oleh golongan wanita selepas bersalin untuk mengecutkan rahim, memperbaiki peredaran darah, mengembalikan tenaga, merawat masalah berkaitan peredaran darah, dan dijadikan sebagai minuman herba untuk kesihatan serta kecantikan.

Bagi pengamal perubatan tradisional, mas cotek juga berupaya mencegah dan menyembuh beberapa jenis penyakit sekiranya diamalkan dengan betul seperti penyakit paru-paru berair, kencing manis, lemah jantung, darah tinggi dan cirit-birit. Dalam hal ini, kebanyakan pengamal perubatan tradisional mensyorkan mas cotek diamalkan sebagai minuman teh herba.


Sebatian Semulajadi dalam mas cotek

Sebatian Semulajadi Mas Cotek

Kajian yang pernah dibuat oleh Universiti Malaya (UM) serta Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (Mardi) tumbuhan ini mengandungi empat bahan aktif yang diperlukan badan manusia iaitu :

Kandungan

Kegunaan

Flavonoid

Anti-oksida yang kuat, yang mana membantu mengekalkan peredaran darah yang sihat, anti-radang, anti-rival, melindungi hati dan estrogen

Tannins

Menegangkan tisu yang kendur, mengeringkan perembesan air yang berlebihan (cirit-birit) dan melindungi tisu rosak seperti exzema atau melecur

Triterpenoids

Membuang serta mengeluarkan kahak dan membantu penyerapan nutrien

Phenols

Kurang serta menghilangkan bengkak dan anti-septik

Kajian menunjukkan bahawa mas cotek mengandungi lima bahan aktif yang sangat diperlukan oleh sistem tubuh badan manusia iaitu Flavonoid, Tannins, Triterpenoids, Proanthocyanins dan Phenols. Bahan-bahan ini disahkan berkemampuan membantu minda dalam mengingat dan menumpukan perhatian serta merawat masalah kurang daya tumpuan. Juga mampu melancarkan keberkesanan Vitamin C didalam rangkaian Anti-Oksida, mengawal Nitrit Oksida dan peredaran darah, mengawal pengoksidanan LDL (kolestrol jahat) dan mengurangkan tekanan darah tinggi.

Kegunaan dan khasiat mas cotek

Mas cotek dikatakan merupakan pusaka asli wanita dalam warisan perubatan Melayu. Ia diamalkan bagi mengecutkan saluran peranakan dan merapatkan pintu rahim serta mengembalikan rahim pada kedudukan asal serta mengukuhkannya. Disamping itu, dipercayai rebusan daun mas cotek juga mampu memecah lemak serta membuang kolestrol berlebihan dalam saluran darah dan menghindari pengamal dari sakit kepala (migraine) dan angin ahmar.

Untuk perubatan, pokok ini berkesan untuk menyembuh dan membetulkan kerosakan urat saraf dengan cara mengeringkan 2-3 helai daunnya (campuran antara pokok jantan dan betina) dan direbus dengan 3 cawan air hingga tinggal secawan. Minum airnya bila suam. Ia juga boleh digunakan untuk mengembalikan rahim kekedudukan asal dan mengecutkan rahim untuk perempuan baru lepas bersalin. Ia juga boleh digunakan untuk mengubat paru-paru berair. Selain dari daun dan akarnya yang direbus, buahnya juga boleh dimakan (sebanyak 3-5 biji sehari) untuk menyihatkan badan

Air rebusan daun, batang, akar, dan buah mas cotek terbukti dapat menyembuhkan penyakit paru-paru berair, sakit pinggang, mengurangkan keletihan, dan yang paling utama ialah ia mampu meningkatkan keinginan seks bagi pasangan suami isteri. Ia juga dipercayai dapat bertindak balas terhadap rangsangan hormon lelaki untuk meningkatkan daya ketegangan alat kelamin. Daun mas cotek boleh dipetik dan dikunyah semasa segar.

Ia juga boleh dikeringkan agar lebih tahan lama. Apabila diperlukan, rebus daun kering tadi dan minum airnya bagi memulihkan tenaga.

1. Herba mas cotek dipercayai dapat menyembuhkan, membetulkan kerosakan urat saraf dan mengekalkan keayuan serta awet muda.

2. Herba mas cotek dipercayai dapat diminum sebagai tonik kaum wanita dan sering digunakan untuk mengembalikan rahim ke kedudukan asal serta mengecutkan rahim untuk perempuan baru lepas bersalin.

3. Herba mas cotek dapat dipercayai boleh merawat sakit paru-paru berair, kencing manis, buasir, darah tinggi, lemah jantung, cirit-birit dan meningkatkan keinginan seks lelaki dan wanita.

4. Herba mas cotek dipercayai dapat membantu mengatasi masalah-masalah berkaitan kaum wanita seperti keputihan dan membantu menambah tenaga.

Antaranya penyakit yang dapat dibantu:

1. Mengeluarkan toksin dalam badan

2. Melancarkan perjalanan darah

3. Sakit urat saraf

4. Gout

5. Kencing manis

6. Darah tinggi

7. Membuang kolestrol dan lemak

8. Buasir

9. Migraine /sakit kepala

10. Paru-paru berair

11. Pemulih tenaga batin

12. Sakit puan

13. Senggugut

14. Sakit pinggang

15. Keletihan

16. Masalah tidur

17. Rangsangan hormon lelaki

18. Mengecutkan rahim peranakan

19. Merapatkan pintu rahim

20. Sakit lutut

21. Mencantikkan dan melicinkan kulit

22. Demam/ Selesema

Amalan

Cara-cara merebus dan mengamalkannya:

  1. Herba mas cotek hendaklah direbus sebanyak 6 liter air atau bersamaan dengan 4 x 1.5 liter air saiz botol air mineral sehingga mendidih atau selama 45 minit sehingga pati dari batang, daun, buah, ranting dan akarnya keluar.
  2. Tapis air rebusan tadi dan batang daun hasil rebusan mas cotek tadi. Anda boleh menyimpan air rebusan mas cotek ke dalam peti ais (agar tahan lebih lama) atau di luar (habiskan sebelum 3 hari).
  3. Amalkan meminum air rebusan mas cotek sekurang-kurangnya 5 – 6 gelas sehari dan amalkan sebagai minuman harian.
  4. Tiada jangkaan had umur untuk mengamalkan air herba ini.
  5. Minuman seisi keluarga ini sesuai untuk semua jenis jantina.