Selamat Datang Ke.....

* TASKA & TADIKA UNTUK ANAK-ANAK GENIUS DAN IBUBAPA GENIUS SAHAJA.
* TASKA MESRA SUSU IBU
* MOTTO "BELAJAR BERMULA DARI USIA BAYI".
* PIHAK KAMI MENYEDIAKAN PROGRAM PENJAGAAN DAN PEMERKASAAN ANAK YANG KHUSUS DAN SISTEMATIK BERMULA SEAWAL USIANYA.
* KAMI BERPENGALAMAN DALAM PENDIDIKAN ANAK BAWAH USIA 4 TAHUN SEJAK TAHUN 1998

** Kami MEMBANTU ibubapa mendidik dan merangsang anak menjadi genius dari awal usianya dan membentuk diri bersyukur dengan kebolehan dan menggunakan potensi yang dianugerahkan ***

Welcome AlHumairaa& Zuri@Millenia

Program - Program Kami

JAWATAN KOSONG PERLU SEGERA ( 5 kekosongan ) - Temuduga Dibuat Setiap Bulan..

Jumaat, 21 November 2008

Anak Saya 4 Tahun... Saya Nak Hantarnya Ke Tadika.....Boleh ke?

Kami menerima pertanyaan daripada ibubapa dan kekawan. Al Maklumlah zaman dah berubah, dunia dah maju.... anak-anak dilihat oleh kita sebagai dah pandai dan dah cerdik jadi kita ingin memberikan satu impak maksimum kepada mereka untuk terus berada dalam kelompok cerdik


2 persoalan penting yang parents perlu tahu ialah berkaitan akta

a) Akta JKM menyatakan bahawa Taska untuk anak bayi - 4 tahun.

manakala

b) Akta Jabatan/Kementerian Pendidikan menyatakan Tadika hanya untuk 5 - 6 Tahun

Ini bermakna jika tadika mengambil anak-anak 3-4 tahun maka tadika tersebut telah melanggar akta pendidikan (jabatan/kementerian pendidikan). Jika dibuat report maka akan dikira salahkan akan tadika tersebut. Namun begitu setengah tadika buat juga sebab nak cover kos perniagaan.


Jika berlaku kemalangan ke atas anak 4 tahun dan ke bawah di Tadika, pihak kementerian pendidikan tak akan bertanggung-jawab sebab umur anak itu tak termasuk dalam aktanya.
Pihak JKM juga tak bertanggungjawab sebab ianya berlaku di Tadika dan bukan di Taska (syarat taska tersebut kena register dgn JKM).

So Ibu bapa yang anak berusia 1 hari hingga 4 tahun di tadika kena hati-hati sebab anak anda tidak dilindungi!!!!


Kita juga sebagai ibubapa perlu tahu apa yang diperlukan oleh anak pada tahap usia 4 tahun.

1.) Anak perlu dikemaskan 4 dimensi hidupnya iaitu aqalnya/inteleknya, rohaninya, emosinya dan fizikalnya.

Jangan terlalu tertumpu pada inteleknya sebab kita sebagai parents bertanding dgn kekawan sekeliling... sepatutnya kita kenal potensi yang kelebihan anak kita yang unik dan memang berbeza dgn yang lain.

Anak perlu dibangunkan emosinya sesuai dgn umurnya. Ini bermakna anak umur 4 tahun belum boleh diajar atau dimasukkan dalam sistem anak 5 dan 6 tahun iaitu sistem tadika.

Cuba kaji ada beza sistem tadika (yang kita agungkan/yang kita kagumi/yang kita taajjubi) dengan sistem taska. Selepas itu kaji pula sistem alHumairaa.....
Anak juga perlu kerohanian yang setaraf dgn umurnya dan begitu juga latihan fizikalnya..

Mari kita kaji ciri dan kriteria anak

1) "
Energetic" and "imaginative" best describe the 4-year-old. Often impatient and silly, they discover humor and spend a great deal of time being silly and telling you "joke."

Ini adalah ciri pertama anak, adakah tadika menyediakan ruang ini dgn silibus yang padat, disiplin yang ketat dan guru kadangkala paksa budak dgn suara yang tinggi kena follow step by step as robot and not human being....

2.)"
A 4-year-old's language may range from silly words such as "batty-watty" to profanity. Loud, boisterous laughter may accompany such language. Imagination suddenly becomes greater than life for the 4-year-old, who often confuses reality and "make-believe." Wild stories and exaggerations are common. Four-year-olds feel good about the things they can do, show self-confidence, and are willing to try new adventures. They race up and down stairs or around corners, dash on tricycles or scooters, and pull wagons at full tilt. You still need to watch them closely as they cannot estimate their own abilities accurately and are capable of trying some outlandish and dangerous tricks."

Ini pula ciri kedua anak yang suka cakap kuat, imaginasi dan konfus antara realiti dan suka reka cerita.....
Adakah sistem tadika menerima konsep ini dimana anak seperti ini akan dilabelkan oleh pihak tadika sebagai anak yang nakal dan melanggar disiplin serta tak beri tumpuan pada belajar.

3)
"Cognitive Development
Are developing powers of abstracting, generalizing, and reasoning
Can follow 3-step directions
Can place objects in a line from largest to smallest
Can recognize some letters if taught, and may be able to print own name
Recognizes familiar words in books
Understands the concepts of tallest, biggest, same, more, on, in, under, and above
Counts 1-7 objects out loud - but not always in the right order
Understands the order of daily routines
Asks a lot of questions, including ones on birth and death
Enjoys singing simple songs, rhymes, and nonsense words
Learns address, and phone number, if taught
Names 6-8 colors and 3 shapes
Basic understanding of concepts related to number, size, weight, colors, textures, distance, position and time
Has long attention span and finishes activities
"

Boleh ke guru di tadika yang terlatih untuk handle anak 5 - 6 tahun berinteraksi dgn anak 3-4 tahun?.... boleh ke mereka bersabar dgn 3 direction yang difahami oleh anak. Kalau dah bagi 4 arahan..... anak mula konfus..... kalau guna lebih daripada 3 patah perkataan untuk setiap arahan ...anak mula konfus.... boleh ke guru tadika bersabar dgn karenah itu?.

Anak suka menyanyi dgn irama.... ada ke sistem itu di tadika..... ???

4) Language Development


"Plays with words and sounds
May talk using some 'baby talk'
Ask questions beginning with 'what', 'who', 'where' and 'why'
May know more than 1,200 words
They can talk about yesterday and tomorrow"



5)
Social and Emotional Development

"Appear interested in and responsive to his environment. Need a lot of opportunity for exploring, investigating and talking
Much more independent of adults than 3 year olds
Enjoy companionship of friend
More interested in people their own age
Play more in groups. Boys tend to prefer the same sex in play situations although both sexes seem to play with children of the opposite sex
Will reenact the roles of familiar adults in their daily environment. Imitates parent of the same sex, particularly in play
Are more cooperative
Beginning to use words to sort out differences instead of hitting
Fairly confident
Beginning to develop some fears and anxieties need sensitivity, security from adults in dealing with these new concerns. Begins to understand danger - at times can become quite fearful. Also, has difficulty separating make-believe from reality.
Sometimes are physically aggressive and assertive
Enthusiastic (at times in a hurry)
Takes turns and shares (most of the time); may still be rather bossy
Seeks out adult approval
Understands and obeys simple rules (most of the time)
Changes the rules of a game as she goes along likes to talk and carries on elaborate conversations
Capable of feeling jealous
Boastful - enjoys showing off and bragging about possessions
Lies sometimes to protect self and friends, but doesn't truly
Understand the concept of lying - imagination often gets in the way
May name call, tattle freely
Likes to shock others by using "forbidden" words
Expresses anger verbally rather than physically (most of the time)
Still throws tantrums over minor frustrations
Enjoys pretending, often with imaginary playmates
Pretending goes far beyond "playing house" to more elaborate settings like fire station, school, shoe store, ice cream shop
Loves to tell jokes that may not make any sense at all to adults
Can feel intense anger and frustration
Has vivid imagination and sometimes imaginary playmates"

Anak pada usia 4 tahun, membina skill sosialnya dgn bayak bermain, belajar sambil bermain, kurang disiplin, banyakkan meneroka, menilai, mengkaji dan bercakap.... adakah situasi itu wujud di Tadika?



CADANGAN dari laman web yang saya baca untuk pendidikan anak 4 tahun ialah

Suggested Activities

Allow plenty of physical activities.
Provide simple games with rules so your child can learn the basis of cooperative play.
Provide music, songs, picture and storybooks, and plenty of opportunities for drawing and painting.
Give them lots of love, fun, approval and encouragement.


Goals
Stop violent behaviour
Super Hero play should have non-violent rules
Emphasize appropriate play
Do not react angrily
Rules about swearing must be in place
Teaching Responsibility: Chores can include Pick up Toys, Fold Dishtowels and Washcloths, Match Socks, Put small items in the garbage, Give food to pets, and Water indoor plants.



Akhirnya, terpulang kepada ibubapa kerana segala keputusan ditangan ANDA, setiap keputusan akan memberikan impak ke pada anak-anak yang mana hasilnya kita akan tengok bila anak ini dah membesar di sekolah rendah, sekolah menengah , universiti dan apabila mereka dewasa nanti.....

Kitalah yang mencorakkannya.......