Selamat Datang Ke.....

* TASKA & TADIKA UNTUK ANAK-ANAK GENIUS DAN IBUBAPA GENIUS SAHAJA.
* TASKA MESRA SUSU IBU
* MOTTO "BELAJAR BERMULA DARI USIA BAYI".
* PIHAK KAMI MENYEDIAKAN PROGRAM PENJAGAAN DAN PEMERKASAAN ANAK YANG KHUSUS DAN SISTEMATIK BERMULA SEAWAL USIANYA.
* KAMI BERPENGALAMAN DALAM PENDIDIKAN ANAK BAWAH USIA 4 TAHUN SEJAK TAHUN 1998

** Kami MEMBANTU ibubapa mendidik dan merangsang anak menjadi genius dari awal usianya dan membentuk diri bersyukur dengan kebolehan dan menggunakan potensi yang dianugerahkan ***

Welcome AlHumairaa& Zuri@Millenia

Program - Program Kami

JAWATAN KOSONG PERLU SEGERA ( 5 kekosongan ) - Temuduga Dibuat Setiap Bulan..

Khamis, 9 Oktober 2008

Anak Adalah Anugerah Allah

Kemampuan suami isteri menghasilkan zuriat adalah satu anugerah yang amat besar sekali. Hanya apabila suami isteri itu tidak dapat menyempurnakan tugas ini, barulah kadang-kadang kita sedar betapa besar dan ajaibnya kekuasaan Allah S.W.T. Dengan itu ibu bapa wajar membuat persediaan yang secukupnya bukan sahaja daripada segi pakaian, dan tempat tidur anak ini tetapi juga persediaan ilmu agar anak dapat membesar dengan mejadi seorang manusia, khalifah di bumi Allah S.W.T.


Bagi anak, masa di dalam rahim ialah masa persediaan dan masa pertumbuhan. Setiap anak di dalam kandungan adalah bertuah kerana memperolehi resepi pertumbuhan yang secukup-cukupnya dan sering saya nyatakan dalam artikel-artikel sebelumnya iaitu oksigen, kasih sayang, stimulasi, makanan dan pemakanannya.

Saat perjalanan dari dalam rahim melalui faraj ibu ke dunia merupakan satu perjalanan yang membawa bersamanya pengalaman dan dengan itu pembelajaran yang baru dan kekal telah bermula. Ia merupakan satu ujian untuk ia boleh menghadapi dunia yang luas di luar rahim ibunya. Setiap anak itu berhak mengikut jalan yang telah disediakan oleh Allah S.W.T ini iaitu faraj ibunya. (kecuali ada sebab-sebab tertentu). Setiap ibu dan ayah perlulah menyediakan jalan ini supaya ianya selamat dan berjaya.


Saat kelahiran merupakan permulaan hidup anak di dunia setelah berpindah dari alam yang selamat dan terjamin dalam rahim ibunya. Ikatan kasih sayang yang telah wujud dari dalam rahim mestilah disambung semula sebaik sahaja anak dilahirkan tanpa ada saat-saat yang mana ikatan itu terputus.


Pelukan ibu, usapannya, puting teteknya, air susunya, degupan jantungnya, bunyi perutnya, adalah penyambung kepada ikatan yang telah wujud dari dalam rahim ibu dan memberi anak rasa tenteram, rasa selamat, rasa disayangi. Inilah abjad-abjad emosi yang akan membentuk bahasa emosinya lebih awal daripada bahasa yang akan dituturkan. Abjad emosi ini perlu terus wujud di dalam persekitarannya apabila anaj tiba dalam kehidupan di dunia ini.


Suara ayah mengazankan ke telinga kanan dan Qamat ke telinga kiri anak pula merupakan suara yang pernah didengarnya sebelum ini semasa ia berada dalam kandungan ibunya lagi. Suara yang dikenalinya sebagai suara ayah itu adalah juga suara yang mendorong sepenuhnya kepada kelahirannya. Peluk, cium dan suara sayang abang dan kakak menyebabkan ia rasa selamat, rasa tenteram dan rasa disayangi.


Senyuman anak dan suara tangisan yang nyaring serta gerak gerinya yang aktif, kesihatan yang sihat, pancaindera yang sempurna dan pernafasannya yang baik membayangkan bahawa ibu dan ayah telahpun memberi kepadanya resepi-resepi pembangunan dengan begitu baik sekali. Oksigen, makanan dan pemakanan serta stimulasi yang positif sepanjang ianya berada di dalam rahim, waktu di saat kelahirannya dan sebaik sahaja dia dilahirkan ke dunia Allah S.W.T.


Resepi pembangunan yang baik sebenarnya ialah dengan membangunkan otak anak ini dengan sebaik-baiknya. Pembangunan Anak adalah Pembangunan Otaknya. Anak yang membangun dengan baik akan membangunkan otaknya seterusnya menjadikan seorang yang berilmu, berfikiran positif, beriman dan beramalan. Banyak pakar-pakar telah bersetuju yang membolehkan manusia itu mendendar, melihat, menangis, bercakap, bergerak ialah otaknya. Penyelidikan juga telah dapat membuktikan apa yang telah sedia ada dalam Al Quran. Bahawa pembangunan manusia itu bertahap-tahap dan melalui kajian sains, pembangunan yang bertahap-bertahap itu ditentukan oleh pembangunan otak manusia itu.


Allah berfirman dalam Al Quran, Surah Al Mukminun ayat 14 yang bermaksud; “Kemudian air mani itu kami jadikan segumpal darah, lalu kami jadikan segumpal daging dan segumpal daging itu kami jadikan tulang belulang , lalu tulang belulang itu kami bungkus dengan daging, kemudian kami jadikan dia makhluk yang (berbentuk) lain. Maha Sucilah Allah, Pencipta yang paling baik.”


Dibandingkan pula dengan apa yang telah diperolehi oleh pakar-pakar sains yang juga telah memperolehi dalil-dalilnya bahawa otak itu mula dibentuk dalam rahim ibu iaitu waktu janin berusia sepuluh atau enam belas hari. Pembinaan strukturnya lengkap waktu janin berusia tiga atau empat bulan dalam kandungan. Dari usia empat bulan dari dalam rahim ibunya, dilahirkan ke dunia pada bulan yang ke sembilan dan sehingga anak itu berumur enam tahun, ini masa otak menerima maklumat dan menyimpan maklumat seperti “sponge” dan dalam tempoh masa ini, ia merupakan tahap pembangunan fungsinya.


Masa pertama yang kritikal sekali bagi anak manusia dengan itu iala waktu pembinaan struktur otaknya dari sepuluh hingga enam belas hari sehinggalah tiga bulan di dalam rahim ibu. Tahap kedua kritikal ialah dari usia tiga hingga empat bulan dalam rahim ibunya sehingga ia lahir. Tahap ketiga yang kritikal ialah Pada saat kelahirannya otak telah mencapai tahap kematangan 25%. Tahap yang ke empat pula ialah dalam masa tiga puluh minit selepas kelahirannya. Masa-masa ini ialah masanya tercetusnya fungsi otaknya yang akan merekodkan ke dalam ingatannya, pengalaman-pengalaman yang bakal mencorakkan keperibadiaan dan perwatakan anak itu kelak.


Dengan itu, ibu yang mengandung wajar “ditatang seperti minyak yang penuh” oleh ayah bukan sahaja untuk kelahiran yang pertama tetapi untuk setiap kelahiran kerana ia bakal mencorak anak dalam kandungan dan semoga setiap ibu dan ayah dikurniakan oleh Allah S.W.T dengan anak-anak yang baik yang akan menjadi insan yang kamil di hari muka. Insya Allah.



Oleh :

Dato’ Dr Noor Laily Bte Dato’ Abu Bakar