Selamat Datang Ke.....

* TASKA & TADIKA UNTUK ANAK-ANAK GENIUS DAN IBUBAPA GENIUS SAHAJA.
* TASKA MESRA SUSU IBU
* MOTTO "BELAJAR BERMULA DARI USIA BAYI".
* PIHAK KAMI MENYEDIAKAN PROGRAM PENJAGAAN DAN PEMERKASAAN ANAK YANG KHUSUS DAN SISTEMATIK BERMULA SEAWAL USIANYA.
* KAMI BERPENGALAMAN DALAM PENDIDIKAN ANAK BAWAH USIA 4 TAHUN SEJAK TAHUN 1998

** Kami MEMBANTU ibubapa mendidik dan merangsang anak menjadi genius dari awal usianya dan membentuk diri bersyukur dengan kebolehan dan menggunakan potensi yang dianugerahkan ***

Welcome AlHumairaa&Zuri@Millenia

Program - Program Kami

JAWATAN KOSONG PERLU SEGERA ( 5 kekosongan ) - Temuduga Dibuat Setiap Bulan..

Ahad, 14 Mac 2010

CABARAN PEMILIK DAN PENGUSAHA TASKA (TAMAN ASUHAN KANAK-KANAK)

Setiap perkhidmatan ada cabaran, cabaran kami dalam industri perkhidmatan dan penjagaan anak-anak ialah

1. Menyediakan kakak-kakak pengasuh yang terlatih dan profesional.
Pihak Taska alhumairaa sentiasa memperbaharui modul yang ada bukan sahaja modul pendidikan anak-anak malah pendidikan kakak-kakak pengasuh yang kami panggil sebagai tenaga asuh bimbing (TAB).

Mencari TAB yang sanggup bersama kami mencapai matlamat yang ditetapkan seumpama mencari ikon dalam program realiti. Ramai yang bertanya, ramai yang datang tetapi ramai yang tak sanggup setelah menjalani program latihan 7 hari kami.

Pihak pengurusan sama ada Mak Nah atau encik Allwee merupakan individu yang telah mendapat pengiktirafan sebagai Coach Industri oleh Kementerian Sumber Manusia menerusi Jabatan Pembangunan Kemahiran setelah mengikuti 10 hari program Coach Industri Skim Latihan Dual Nasional (SLDN). Malah encik Allwee telahpun diberi kepercayaan untuk melatih 15 orang selama 10 hari menjadi coach industri dibawah skim yang sama yang datang daripada industri dobi, restoren, pemasaran takaful, automotif dan bakery.

Namun begitu untuk mencari TAB dan mengekalkan mereka bersama Taska Al Humairaa merupakan cabaran terbesar pengurusan taska walaupun ramai parents yang datang memujuk kami menerima anak-anak mereka namun ketiadaan TAB menyebabkan pihak kami menolaknya memandangkan quota anak di taska berada dalam limit yang telah ditetapkan.

2. Cabaran seterusnya ialah membangunkan pemikiran TAB supaya selari dengan kehendak semasa.
Pembangunan modal insan ini bermula dengan pembangunan pemikiran supaya berada dalam jalan Rabbani. Membangunkan pemikiran TAB seumpama bersedia dengan hujjah dan pandangan kerana persekitaran yang telah lama bersemadi dalam kehidupan mereka. Perkara ini amat sensitif dan perlu ditangani dengan latihan dan tempoh masa.

Setiap manusia ada egonya, kami sentiasa berhadapan dengan ego lepasan SPM, ego lepasan STPM, ego lepasan diploma dan ego lepasan ijazah.

Ada suatu ketika tu, seorang lepasan ijazah menegur pengurusan Mak Nah itu dan ini kerana berpendapat bahawa Mak Nah byk tak tahu kerana pendidikan Mak Nah hanya setakat SPM. Baginya sapa yang buat taska ialah orang yang lepasan SPM, kalau ada degree tentulah dah bekerja dan makan gaji besor.

Bila dinyatakan yang Mak Nahpun belajar kat U dan ada degree....dia agak terkejut... lepas itu barulah keadaan menjadi lebih ok dan mudah berurusan dgnnya....

Ada kalanya kami berhadapan juga dengan ego TAB yang dah ada pengalaman lampau sebagai pengasuh ditempat lain....yang ini sedikit sebanyak mengganggu sistem pendidikan di taska alHumairaa jika beliau masih ego dn taasub dgn pendidikan lamanya...habis diubah sistem yang ada dengan alasan sistem kami tak efisien dan menyusahkan malah sistem kami ni dikatakan tak sesuai dgn taska hanya sesuai dgn tadika aje.....
Keegoan ini mengambil masa untuk dipecahkan sehinggalah pemikirannya menerima sistem alHumaira adalah hak al Humairaa dan sesuai dgn alHumairaa manakala sistem lamanya hanya sesuai ditempat lamanya dan tak sesuai dgn alHumairaa kerana matlamat penubuhan yang berbeza-beza dan tak sama.

Mendidik TAB supaya mengekal sistem dan standards yang ada juga merupakan cabaran kerana ianya bergantung sepenuhnya kepada gaya pemikiran TAB, adakah masih mampu bertahan atau telah teralah dgn situasi keadaan. Pelbagai program dibincang dan diolah untuk melahirkan TAB yang berwibawa.

3. Cabaran kami seterusnya ialah mengajak Parents alHumairaa memahami matlamat dan sistem yang ditetapkan. Setakat ini alhamdulillah, pihak parents alhumairaa secara majoritinya memahami matlamat pendidikan alhumairaa dan sentiasa menyokong dan memberikan bantuan moral untuk kami meneruskan proses pendidikan yang kami yakini sedikit sebanyak dapat membantu melahirkan anak-anak yang hebat dari sudut emosi, rohani, IQ dan fizikal.


Wassalam.