Selamat Datang Ke.....

* TASKA & TADIKA UNTUK ANAK-ANAK GENIUS DAN IBUBAPA GENIUS SAHAJA.
* TASKA MESRA SUSU IBU
* MOTTO "BELAJAR BERMULA DARI USIA BAYI".
* PIHAK KAMI MENYEDIAKAN PROGRAM PENJAGAAN DAN PEMERKASAAN ANAK YANG KHUSUS DAN SISTEMATIK BERMULA SEAWAL USIANYA.
* KAMI BERPENGALAMAN DALAM PENDIDIKAN ANAK BAWAH USIA 4 TAHUN SEJAK TAHUN 1998

** Kami MEMBANTU ibubapa mendidik dan merangsang anak menjadi genius dari awal usianya dan membentuk diri bersyukur dengan kebolehan dan menggunakan potensi yang dianugerahkan ***

Welcome AlHumairaa&Zuri@Millenia

Program - Program Kami

JAWATAN KOSONG PERLU SEGERA ( 5 kekosongan ) - Temuduga Dibuat Setiap Bulan..

Khamis, 5 Mac 2009

JAJAN.... APA BAIK ? APA BURUK NYA?

SAYA BAWA JAJAN…


Alahhai Mak Nah. Sebiji dua je, makan pun bukan selalu. Cukup syarat tak nak dia melalak je..

Selalu itulah alasan kalau tanya kenapa bekalkan anak makanan ringan ( junkfood ).

Mai tengok apa dia junkfood tu dulu...

Junkfood : is an informal term applied to some foods which are perceived to have little or no nutritional value, or to products with nutritional value but which also have ingredients considered unhealthy when regularly eaten, or to those considered unhealthy to consume at all. The term was coined byMichael Jacobson, director of the Center for Science in the Public Interest, in 1972.

Foods more likely to be considered junk food generally are those that are more convenient and easy to obtain in a ready-to-eat form, though being such does not automatically define the food as "junk food."

Dengan kata lain ; makanan ringan ialah apa saja makanan yang telah DIPROSES yang mengubah tekstur rasa ASLInya dengan segala macam bahan, perisa, pewarna, penahan tambahan. M.Nah suka labelkan ia sebagai ‘makanan mendera diri’. Orang Nury kata, makanan “racun otak”.

Maknanya, yang mempunyai bahan tambahan – ada unsur unsur free radicals itu junkfood lah.

Apa ya??…

BANYAK. Tapi kita tengok sikit-sikit dulu. Sebab kalau tunjukkan satu-satu, nanti kita kata ”apa ni? Sema tak boleh makan. Abis nak makan apa? ”.. ha, tu belum kira boikot lagi tu... ­:­­-)

1. MAKANAN YANG MENGANDUNGI LEBIH LEBIH GULA.

a. Buah-buah asalnya bagus ( yang segarlah ). Tapi bila kita jadikan jus, otomatik ia mengandungi gula. Ya , gula asli. Tapi macamana dengan jus yang kita beli siap? Fikir tak, macamana dia boleh tahan kalau bukan ada gula yang berlebihan sebagai pengawet?

Pewarna? Adakah warna asli boleh dapat secantik jus yang kita beli?

Macam ribena. Nak tahu satu fakta? M.Nah rasa ramai dah tahu pun. Tapi dek anak nak, dan iklan BOMBASTIK, kita pun terpikat jugak. CAP Pulau Pinang satu masa dulu ada mengeluarkan tentang ribena mengandungi kandungan alcohol yang tersembunyi ( yang sedikit ).

Dan satu lagi ; Sumber dari Utusan Malaysia, 27 Mac 2007,

Ribena didenda dakwa mengandungi vitamin C yang palsu. Syarikat pengeluar produk tersebut didenda sebanyak RM546,000 (NZ$217,000) kerana iklan yang mengelirukan selepas dua pelajar Sains berumur 14 tahun dalam projek Sains sekolah mendapati minuman kordialnya yang popular, Ribena, sebenarnya tidak mengandungi vitamin C seperti yang didakwa. Dan syarikat multinasional tersebut mengaku bersalah atas 15 dakwaan menyiarkan iklan yang mengelirukan antara tahun 2002 hingga 2006.

    1. GULA?. Semua makanan ringan ada gula tersembunyi. Alah, apalah mudharatnya kalau sikit...

Otak kita memang memerlukan glukos ( gula ). Tapi otak tak boleh simpan glukos. Kalau gula terlalu banyak, otak pass kat salur darah, suruh simpan. Oksigen bergerak dalam salur darah. Kalau salur darah sudah dipenuhi gula, sistem pengangkutan ini akan jem. Gula pun tak dapat masuk. Otak pula kekurangan stok.

Otak akan mengarahkan limpa mengeluarkan insulin untuk salurkan glukos ke otot-otot. Di sinilah pembakaran berlaku. Gula berlebihan memaksa pembakaran tenaga juga berlebihan. Dan gerak geri otot akan menjadi lebih pantas untuk mengawal pembakaran tersebut.

Habis, apa salahnya? Ha... tengok gerak geri anak-anak kita selepas makan banyak gula..

Ada tak mana-mana anak yang lepas minum atau makan bergula boleh tidur atau duduk diam? J

2. KONSEP HALAL LAGI BAIK

a. Makanan yang halal kadangkala tidak dimasukkan unsur ‘baik’ di dalamnya ( halalan toyyiban ). Yang boleh menjana minda kita, membantu sistem imun badan kita berfungsi sebaik-baiknya.

b. Contoh la, makanan halal, burger kan halal. Tapi baik ke, dengan segala macam preservative dan banyak kali pemprosesannya?

Fikir la sndiri..

3. KESAN PADA ANAK

a. SISTEM IMUN – bahan yang mengandungi kafein atau xantine, atau thanine ( dalam makanan berpewarna, perisa, bergula ) akan menghalang penyerapan zat besi dan vitamin-vitamin yang bertindak sebagai pendinding dalam badan kita. Macam tu juga yang terjadi pada anak kita yang sistem inmunnya belum sekuat sistem kita dan masih kurang pencemarannya.

b. OTAK – glutamate atau asid glutamik merupakan asid amino yang menyediakan tenaga dan otak berfungsi dengan baik. Tetapi MSG ( perisa, gula, pewarna makanan ) membekalkan glutamate dalam bentuk yang telah diproses dan dengan itu membekalkan terlalu banyak tenaga dengan cepat mengikut proses penyerapannya yang pantas. Maka radikal bebas ( free radicals ) akan dikeluarkan dan membunuh sel – sel atau memutuskan dendrites otak. Dan penyakit lupa, pening, menjerit, menangis, tumpuan, meloncat-loncat, marah dan merajuk pun senang....

Anak-anak kami, kalau makan makanan ini kerap, kesannya susah nak buang air ( 2-3 hari sekali ), tak selera makan, cari sebab nak marah, menangis, dan mula menjerit-jerit apabila bercakap.

c. EMOSI – anak belajar dengan baik, bergantung 80% emosinya. Bagaimana emosinya boleh stabil dengan kekerapan pemakanan dera diri nanti? Apa yang kita makan, menjadi darah daging kita. Tentulah ia ada kesan pada perubahan emosi kita.

Contohnya, perut kosong, makan nasi. Jadi bertenaga, mudah nak buat bekerja. Otak pun tak jem. Tapi dengan pemakanan juga mempengaruhi emosi kita. Apabila benda yang kita makan atau minum bertindakbalas dan sistem dalam badan merembeskan hormon-hormon tertentu untuk mengekalkan keseimbangan sistem badan. Jadi, kalau berlebihan dari had yang sepatutnya, tentulah ada mudhaatnya.

d. ROSAK gigi. Menyusu sikit-sikit sambil menggigit botol ke sana ke mari pun boleh merosakkan gigi. Apatah lagi menyusu sambil tidur atau ambil makanan seperti di atas.

Itu belum lagi yang ada ekzema pula, astma ke, tanda2 hyperaktif atau autisma ke... Semua boleh melarat-larat akibat dari bahana gula...

HABIS, NAK BUAT MACAMANA?

1. Amalan dari kecil : 0-2 tahun imitate. Anak mengikut amalan kita. Kitalah yang membentuknya. Kadang-kadang anak tak tahu pun itu sedap, tapi kita yang memperkenalkannya. Peringkat ini anak amat bergantung kepada persekitarannya. Amalan yang kita terapkan itulah yang akan menjadi rutinnya.

2. Bercakap, dan bercakap. Anak tahap umur 2-7 tahun sudah mula memahami konsep. Ada sifat egosentrik. Mengakui semua orang sependapat dengannya. Dan sikap ego ini tidak mahu menerima pendapat orang lain. Lebih mudah menerima kata-kata pengasuh/guru/kakak dari ibu ayahnya sendiri. Peranan guru/pengasuh waktu ini BUKAN KECIL. Ulanglah bercakap tentang kebaikan dan keburukan. Dia tidak menerima waktu itu bukan bermakna dia tidak faham. Tetapi sebab egosentrik yang merasa dia betul waktu itu. Tapi kalau diulang, dia simpan memori dan ikut di waktu yang lain.

Contohnya masa M.Nah tegur anak yang kecil waktu makan,

“adik, makan dengan tangan kanan. Syaitan makan dengan tangan kiri. Anak soleh makan dengan tangan kanan.”

Dia jawab, “ biarlah.. suka hati adik lah. Adik kawan syaitan..”

Macam nak marah. Tapi esoknya, dia makan dengan tangan kanan, dan siap warn kakak-kakaknya, kalau nak kawan dengan syaitan, makanlah dengan tangan kiri!

Cuma kita sabar dengan tidak je.

Cuma jangan guna nama orang lain untuk melepaskan sebarang kesulitan. Fokus kepada apa di hadapannya. Cuba lihat contoh,

i. “ sayang, nanti ibu bagitahu cikgu, abang suka makan gula-gula ni.., biar cikgu marah..”

Atau

ii. “ sayang. Ibu kata, makan gula-gula ni kan tak bagus. Nanti rosak gigi, sakit gigi. Bila gigi sakit, dah tak boleh main, tak boleh makan benda lain. Bila gigi rosak, senyum pun dah tak cantik... Kan susah..”

Setiap satu ada impaknya.

Nanti lapang-lapang kita berjumpa lagi...