Selamat Datang Ke.....

* TASKA & TADIKA UNTUK ANAK-ANAK GENIUS DAN IBUBAPA GENIUS SAHAJA.
* TASKA MESRA SUSU IBU
* MOTTO "BELAJAR BERMULA DARI USIA BAYI".
* PIHAK KAMI MENYEDIAKAN PROGRAM PENJAGAAN DAN PEMERKASAAN ANAK YANG KHUSUS DAN SISTEMATIK BERMULA SEAWAL USIANYA.
* KAMI BERPENGALAMAN DALAM PENDIDIKAN ANAK BAWAH USIA 4 TAHUN SEJAK TAHUN 1998

** Kami MEMBANTU ibubapa mendidik dan merangsang anak menjadi genius dari awal usianya dan membentuk diri bersyukur dengan kebolehan dan menggunakan potensi yang dianugerahkan ***

Welcome AlHumairaa&Zuri@Millenia

Program - Program Kami

JAWATAN KOSONG PERLU SEGERA ( 5 kekosongan ) - Temuduga Dibuat Setiap Bulan..

Rabu, 13 Jun 2012

Stres ganggu kesuburan

SAYA berusia 30 tahun (berat 55 kilogram dan tinggi 157 sentimeter) dan suami saya berusia 31 tahun (berat 81 kilogram, tinggi 176 sentimeter). Kami sudah berkahwin selama enam bulan.
Adakah kekerapan bersama akan mengurangkan peluang untuk hamil kerana kami ‘bersama’ pada setiap hari kecuali saya haid. Air mani suami cair dan selalu keluar semula dari vagina. Kami sudah mengambil langkah dengan meletakkan bantal di bawah punggung, tapi tanda hamil belum ada.
Untuk makluman doktor, haid saya teratur dengan kitaran 28 hari pada setiap bulan dan saya mengambil asid folik atas saranan doktor sejak dua bulan lalu. Apakah nasihat doktor untuk saya hamil?

MALA,


Kuala Lumpur.

SAYA nasihatkan anda tidak memberatkan stres kerana ia sendirinya boleh mengganggu kesuburan. Air mani sememangnya akan keluar semula dari faraj, perumpamaannya sama seperti darah haid yang tidak akan bertakung dengan lama di dalam faraj.

Ini adalah sifat semula jadi faraj yang berotot dan bertaup atau leper semula corongnya, kecuali jika sesuatu berada di dalam corong terbabit seperti zakar, jari atau alat spekulum doktor.

Apa yang lebih penting adalah sperma di dalam air mani terbabit.

Hanya sperma yang akan berenang memasuki pintu rahim menuju ke tiub fallopio manakala air mani akan tertolak keluar apabila zakar mengendur atau dikeluarkan dari faraj. Air mani juga mengandungi bahan yang boleh menyebabkan serangan anafilaksis yang boleh membahayakan sekiranya ia memasuki ruang rahim. Tambahan pula selepas kira-kira setengah jam, sperma yang masih tinggal di dalam faraj akan mati akibat keadaan pH faraj.

Maka, langkah untuk wanita berbaring dahulu sekitar setengah jam selepas ejakulasi air mani lelaki saja sudah mencukupi untuk mengoptimumkan kemasukan sperma ke dalam rahim, tidak perlu untuk meletakkan bantal di bawah punggung.

Pada usia anda, sekitar 70 peratus wanita berjaya hamil dalam masa enam bulan atau kitaran haid. Angka ini bertambah menjadi sekitar 80 peratus (86 peratus) setelah tempoh memasuki setahun.

Anda masih mempunyai peluang yang tinggi untuk hamil sendirinya dalam masa terbabit tanpa mendapatkan pemeriksaan atau rawatan dahulu.

Namun, tidak salah juga sekiranya anda ingin mendapatkan pemeriksaan awa