Selamat Datang Ke.....

* TASKA & TADIKA UNTUK ANAK-ANAK GENIUS DAN IBUBAPA GENIUS SAHAJA.
* TASKA MESRA SUSU IBU
* MOTTO "BELAJAR BERMULA DARI USIA BAYI".
* PIHAK KAMI MENYEDIAKAN PROGRAM PENJAGAAN DAN PEMERKASAAN ANAK YANG KHUSUS DAN SISTEMATIK BERMULA SEAWAL USIANYA.
* KAMI BERPENGALAMAN DALAM PENDIDIKAN ANAK BAWAH USIA 4 TAHUN SEJAK TAHUN 1998

** Kami MEMBANTU ibubapa mendidik dan merangsang anak menjadi genius dari awal usianya dan membentuk diri bersyukur dengan kebolehan dan menggunakan potensi yang dianugerahkan ***

Welcome AlHumairaa& Zuri@Millenia

Program - Program Kami

JAWATAN KOSONG PERLU SEGERA ( 5 kekosongan ) - Temuduga Dibuat Setiap Bulan..

Isnin, 9 Mei 2011

Homeopati rawat secara holistik

utusan.com.my

Dos penawar diberi kepada pesakit berdasarkan punca kesakitan dan keadaan tubuh badan. Maklumat lanjut layari www.mphm.org.my


MASIH ramai yang tidak tahu mengenai apa sebenarnya perubatan homeopati. Justeru kami sangat berharap satu rang undang-undang mengenainya akan diluluskan supaya tidak ada yang tertipu," kata Pengerusi Majlis Perubatan Homeopati Malaysia (MPHM), Zainul Azmi Ahmad.

Beliau yang berpengalaman lebih 20 tahun dalam bidang ini berkata, perubatan homeopati bukan sesuatu yang luar biasa di Malaysia kerana ia sudah bertapak selepas perang dunia kedua lagi.

Menurut beliau, perubatan alternatif itu dibawa oleh Kolonel Sheikh Amin Rajah, iaitu seorang pegawai perubatan tentera British sekitar tahun 1930-an lagi di Singapura. Ketika itu ia digunakan bagi merawat tentera yang sakit dan juga cedera ketika perang.

Selepas itu, tokoh politik terkenal, Dr. Burhanuddeen Helmi pula meneruskan rawatan tersebut sehinggalah ia dibawa ke Kuala Lumpur pada tahun 1960-an dan berkembang dengan pesat ke seluruh negara.

Mengimbas asal-usul perubatan homeopati kata beliau, ia diasaskan oleh Dr. Samuel Hahnemann sekitar abad ke 18 di Jerman dan kemudian ia berkembang ke seluruh Eropah. Banyak peristiwa membuktikan rawatan itu berkesan menyembuhkan penyakit. Antaranya Perang Leipsig yang berlaku pada 1813 melibatkan tentera Napolean Bonaparte mengalami typhoid ketika kembali ke Perancis. Sebanyak 180 daripada mereka berjaya dirawat oleh Hahnemann dan hanya seorang menemui maut.

Selepas kematian Hahnemann, kaedah homeopati tersebar di seluruh dunia malah rawatan jenis itu turut diluluskan di Parlimen United Kingdom, India dan Pakistan.

Rawatan

"Homeopati adalah rawatan secara holistik dan bersifat individualistik. Tiada dua orang yang mengalami keadaan yang sama. Kita boleh bercakap mengenai sakit kepala contohnya, namun puncanya tidak sama," kata beliau.

Bercakap mengenai rawatan yang diberikan kata Zainal Azmi, ia lebih kepada penawar yang diberikan berdasarkan keperluan seseorang. Pengamal homeopati katanya akan mengenal pasti punca kesakitan terlebih dahulu dan latar seseorang sebelum sesuatu penawar diberi.

Ia berdasarkan kepada Prinsip Kesamaan yang bermaksud apabila simptom penyakit dikenalpasti berpandukan simptom yang dialami oleh individu sihat ketika tempoh percubaan rawatan, maka ia dirawat dengan cara memperbaiki dan menghilangkan simptom penyakit selepas diberi penawar yang spesifik.

"Sebagai contoh pengambilan allium cepa (bahan terdapat dalam bawang merah) oleh individu sihat, lalu simptom viral rhinitis dan demam biasa dikenalpasti wujud. Justeru dengan pengambilan sedikit dos allium cepa oleh mereka yang mengalami viral rhinitis mampu menghilangkan keadaan tersebut," katanya.

Beliau tidak menafikan homeopati sememangnya bukan penawar segala penyakit kerana ia mempunyai batas-batas tertentu. Misalnya penyakit berkaitan dengan jantung yang semestinya memerlukan pembedahan. Begitu juga akibat kemalangan dan sebagainya.

Namun bagi sesetengah penyakit kronik yang jika dirawat dari awal menggunakan pendekatan homeopati, ia mampu menyekat penularan penyakit secara perlahan-lahan dan seterusnya tidak mustahil mampu menyembuhkan.

"Kadangkala pesakit datang kepada kita bila keadaan sudah berada pada tahap kritikal. Memang kita tak mampu untuk berbuat apa-apa," kata beliau yang mempunyai klinik homeopati sendiri di Alor Setar, Kedah.

Bercakap mengenai ubat atau lebih tepat disebut penawar yang diberikan jelas beliau, ia berdasarkan kepada sumber tumbuh-tumbuhan dan tidak mengandungi dadah. Jenis-jenis rawatan ubat makan berbentuk tablet, globul, kapsul dan sirap. Kadangkala untuk rawatan tertentu, krim dan losyen turut digunakan.

Di negara Barat kata beliau, terdapat juga rawatan homeopati dalam bentuk suntikan tetapi tidak di Malaysia.

Perubatan komplimentari

Dalam usaha memartabatkan rawatan homeopati sebagai perubatan alternatif dan komplimentari kata Zainul Azmi, pihaknya sedang berusaha bersama Kementerian Kesihatan Malaysia dalam memastikan undang-undang mengenainya diluluskan dalam masa terdekat.

"Kami mahu homeopati menjadi salah satu rawatan yang dipercayai dan tidak ada lagi pihak yang menjalankan penipuan atas nama rawatan ini untuk mencari keuntungan peribadi," kata beliau.

Selain itu menurutnya, pihak MPHM juga katanya akan menganjurkan satu persidangan antarabangsa mengenai homeopati yang bakal diadakan pada Julai nanti.

Pada persidangan tersebut, pakar-pakar homeopati dari seluruh dunia akan berkumpul untuk berkongsi maklumat dan pendedahan mengenai rawatan tersebut.

Antara yang menarik perhatian katanya jurucakap dari Cuba yang akan berkongsi pengalaman perubatan homeopati dalam merawat masalah virus leptospirosis di negara tersebut. Disebabkan berstatus negara dunia ketiga, keterbatasan kewangan menyebabkan pakar-pakar di situ cuba mendapatkan rawatan alternatif dalam mengekang sesetengah penyakit.

"Sebenarnya rawatan homeopati sememangnya sudah terkenal di seluruh dunia. Malah jika ke negara seberang, rawatan ini dianggap mewah dan mereka yang mampu sahaja mendapatkannya," kata beliau.