Selamat Datang Ke.....

* TASKA & TADIKA UNTUK ANAK-ANAK GENIUS DAN IBUBAPA GENIUS SAHAJA.
* TASKA MESRA SUSU IBU
* MOTTO "BELAJAR BERMULA DARI USIA BAYI".
* PIHAK KAMI MENYEDIAKAN PROGRAM PENJAGAAN DAN PEMERKASAAN ANAK YANG KHUSUS DAN SISTEMATIK BERMULA SEAWAL USIANYA.
* KAMI BERPENGALAMAN DALAM PENDIDIKAN ANAK BAWAH USIA 4 TAHUN SEJAK TAHUN 1998

** Kami MEMBANTU ibubapa mendidik dan merangsang anak menjadi genius dari awal usianya dan membentuk diri bersyukur dengan kebolehan dan menggunakan potensi yang dianugerahkan ***

Welcome AlHumairaa& Zuri@Millenia

Program - Program Kami

JAWATAN KOSONG PERLU SEGERA ( 5 kekosongan ) - Temuduga Dibuat Setiap Bulan..

Rabu, 9 Jun 2010

PUNCA-PUNCA KELEMAHAN SISTEM IMUN

1. RAWATAN PERUBATAN

1.1 ANTIBIOTIK

Ubat ini bukan sahaja memusnahkan bakteria yang memudaratkan bahkan memusnahkan juga bakteria berguna yang menyokong sistem imun.Ia juga meningkatkan daya ketahanan terhadap sebarang bakteria berbahaya yang mungkin terselamat. Malah ia menghalang keupayaan tubuh menghasilkan antibiotik semulajadi.



Antibiotik mungkin perlu dalam mengubati jangkitan yang mengancam nyawa dan serius. Tetapi menurut para doktor, ia tidak diperlukan dalam banyak keadaan.

Antibiotik yang dimajukan sejak lebih 30 tahun lalu gagal memusnahkan punca penyakit (mikrob). Sebaliknya mikrob ini telah menjalani mutasi, mengembangkan kekebalan terhadap ubat kuat yang sepatutnya dicipta untuk memusnahkannya.

Lebih buruk lagi, hospital kini merupakan sumber jangkitan utama daripada mikrob seumpamanya kerana penggunaan banyak antibiotik. Ubat yang paling kuat sekalipun gagal membunuh kuman kebal ini.

Ramai di kalangan kita mengambil antibiotik setiap hari tanpa menyedarinya. Misalnya dalam daging haiwan ternakan yang berkeadaan terlalu sakit hingga memerlukan antibiotik untuk terus hidup.

(Perhatian: Selain antibiotik, steroid juga menekan sistem imun)

1.2 X-RAY & SUNTIKAN VAKSIN




1.3 KEMOTERAPI
Rawatan kanser ini menjejaskan sistem imun. Kajian ke atas jururawat di pusat rawatan kanser (yang sering terdedah kepada ubat kemoterapi beracun seperti fluoruacil dan cyclophospamide) mendapati jururawat yang bekerja dalam persekitaran ini mempunyai 2 kali ganda keganjilan kromosom pada limfosit mereka berbanding mereka yang tidak berada dalam persekitaran seumpamanya.

Sejauh manakah kemoterapi diperlukan? Beberapa kajian mendapati pesakit kanser cenderung hidup lebih lama dan lebih baik jika mereka tidak menjalani kemoterapi..

2. PEMBEDAHAN TIDAK PERLU

Kebanyakan pembedahan menekan sistem imuniti. Dalam banyak keadaan, punca kematian terbesar selepas berjaya menjalani pembedahan ialah jangkitan sekunder, iaitu kerana lama di hospital.

Dengan keadaan sistem imuniti yang tertekan, jangkitan sekunder boleh membawa maut.

PEMBUANGAN TONSIL, APENDIKS & LIMPA
KLIK GAMBAR UTK BESARKAN

3. MAKANAN YANG MEMUDARATKAN

Seorang pakar bedah jantung pernah menyarankan supaya pesakit yang menjalani pemindahan jantung diberikan dengan makanan yang tidak berkhasiat untuk menekan sistem imun, agar badan tidak menolak jantung baru.

Sungguhpun kedengaran aneh, idea ini memperakui kepentingan hubungan di antara diet dan keimunan.

3.1. GULA

Satu kajian menunjukkan penghadaman cuma 1 sudu teh gula putih merendahkan aktiviti sel-sel darah putih sebanyak 43% selama 6 jam. Kesan penekanan imun oleh gula bermula kurang 30 minit selepas memakannya.

Gula (dan madu) menyebabkan kenaikan yang tinggi dalam paras glukos darah yang akhirnya menyebabkan fungsi sistem imun terjejas.

(Perhatian: Selain gula, kafein juga menyebabkan peningkatan dalam paras gula darah.)

Gula juga menghidrat tubuh dan memekatkan lapisan lendir sinus dan paru-paru, memperlahankan aktiviti sel-sel darah putih yang sepatutnya melindungi kita.

Menurut laporan, jika anda melakukan kerja dalam keadaan banyak duduk, bernafas dengan lemah dan memakan banyak gula, pastri dan makanan berkarbohidrat yang diproses, sistem anda mungkin cenderung menjadi tempat pertumbuhan kanser.

Gula juga mampu mencetus penyakit autoimun.


3.2. LEMAK & MINYAK

Ia menyumbat pembuluh darah, memperlahankan aliran darah, dan menghalang kerja sel-sel imun. Lemak haiwan khususnya paling buruk kerana lemak tepu diketahui menyumbang kepada penyakit autoimun. Tetapi minyak sayuran lebih memudaratkan apabila ia mengalami penghidrogenan untuk menghasilkan majerin; apabila dipanaskan terlalu lama atau menjadi tengik.

3.3. SUSU LEMBU

Manusia tidak dapat menhadamkan susu lembu dengan sepenuhnya. Kebanyakan orang Asia dan Afrika langsung tidak dapat menghadamkannya. Biasanya, protein yang dihadamkan masuk ke dalam aliran darah dalam bentuk asid-asid amino. Susu yang tidak dihadamkan masuk ke dalam darah sebagai protein lengkap, dengan DNA lembu masih ada. Ini menyebabkan sel-sel imun bertindak, di sebalik menyerang bakteria, virus dan sel-sel kanser; ia menyerang susu.

3.4. MAKANAN TIRUAN

Bahan penambah perisa, kimia penambah dalam makanan, pemanis tiruan (misalnya aspartame) dan lemak tiruan adalah bahan-bahan tiruan dengan struktur molekul yang tidak dapat diterima oleh tubuh manusia. Sel-sel imun anda perlu menyingkirkannya daripada tubuh. Vitamin-vitamin sintetik dan ubatan farmasi juga bukan makanan tulen.