Selamat Datang Ke.....

* TASKA & TADIKA UNTUK ANAK-ANAK GENIUS DAN IBUBAPA GENIUS SAHAJA.
* TASKA MESRA SUSU IBU
* MOTTO "BELAJAR BERMULA DARI USIA BAYI".
* PIHAK KAMI MENYEDIAKAN PROGRAM PENJAGAAN DAN PEMERKASAAN ANAK YANG KHUSUS DAN SISTEMATIK BERMULA SEAWAL USIANYA.
* KAMI BERPENGALAMAN DALAM PENDIDIKAN ANAK BAWAH USIA 4 TAHUN SEJAK TAHUN 1998

** Kami MEMBANTU ibubapa mendidik dan merangsang anak menjadi genius dari awal usianya dan membentuk diri bersyukur dengan kebolehan dan menggunakan potensi yang dianugerahkan ***

Welcome AlHumairaa&Zuri@Millenia

Program - Program Kami

JAWATAN KOSONG PERLU SEGERA ( 5 kekosongan ) - Temuduga Dibuat Setiap Bulan..

Isnin, 20 Mei 2013

Jangan silap didik anak

Jangan silap didik anak
Wartawan Sinar
20 Mei 2013
MOHD ZAWAWI
MOHD ZAWAWI
 
 
SEMUA anak dilahirkan fitrah, bersih, baik, cenderung pada kebaikan dan kenal ALLAH.  Tetapi kesilapan ayah, ibu dan persekitaran dalam mendidik menyebabkan anak ini membesar menjadi Nasrani, Majusi atau Yahudi," kata pendakwah terkenal Datuk Ustaz Mohd Zawawi Yusoh.

Beliau berkata sedemikian dalam satu slot ceramahnya yang dipetik dari Youtube bertajuk Punca anak derhaka siri satu dan dua.

Ibn Khaldun pernah menyebut, "manusia itu adalah anak kepada persekitaran". Oleh itu, dengan merujuk kepada faktor persekitaran, radio, TV, majalah dan kawan itu saling mempengaruhi.

"(Bayi) asalnya bersih kemudian dikotorkan. Bersih sepatutnya dibersihkan dengan kebersihan iaitu diteruskan dengan pendidikan al-Quran, agama, kenal ALLAH, sayang ALLAH, berkaitan dengan pemikiran, perasaan dan keyakinan. Kerana dengan keyakinan ia membetulkan akal dan nafsu," katanya.

Antara faktor lain punca anak derhaka adalah pemberian nama panggilan tidak bagus; tidak diajar mengenali al-Quran; dan mencintai Rasulullah SAW.

Antara lain punca mengapa anak derhaka adalah kerana rasa cemburu.

"Ibu dan ayah yang memberi rasa anak cemburu. Contohnya, ibu ayah tidak menyamakan pemberian kepada anak dan tidak berlaku adil, bila layanan tidak betul kadang-kadang berlaku resapan.

Resapan itu di mana anak akan menyimpan (perasaan) dan akhirnya akan timbul rasa hendak membalas dendam.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Samakanlah pemberian antara anak-anak seperti kamu sekalian senang apabila mereka adil dalam berbakti yang sama kepada kamu sekalian (ibu bapa).” (Riwayat Muslim)


SIRI SATU



SIRI KEDUA


SIRI KETIGA


BONUS