Selamat Datang Ke.....

* TASKA & TADIKA UNTUK ANAK-ANAK GENIUS DAN IBUBAPA GENIUS SAHAJA.
* TASKA MESRA SUSU IBU
* MOTTO "BELAJAR BERMULA DARI USIA BAYI".
* PIHAK KAMI MENYEDIAKAN PROGRAM PENJAGAAN DAN PEMERKASAAN ANAK YANG KHUSUS DAN SISTEMATIK BERMULA SEAWAL USIANYA.
* KAMI BERPENGALAMAN DALAM PENDIDIKAN ANAK BAWAH USIA 4 TAHUN SEJAK TAHUN 1998

** Kami MEMBANTU ibubapa mendidik dan merangsang anak menjadi genius dari awal usianya dan membentuk diri bersyukur dengan kebolehan dan menggunakan potensi yang dianugerahkan ***

Welcome AlHumairaa& Zuri@Millenia

Program - Program Kami

JAWATAN KOSONG PERLU SEGERA ( 5 kekosongan ) - Temuduga Dibuat Setiap Bulan..

Isnin, 14 Januari 2013

Sawan Semasa Mengandung

SAWAN mengandung (eklampsia) sering dikaitkan dengan tekanan darah tinggi. Risiko ini lebih tinggi kepada ibu yang kali pertama hamil, ibu yang pernah mengalami penyakit darah tinggi sewaktu kehamilan terdahulu atau ibu yang hamil kali pertama dengan suami baru. Penyakit darah tinggi termasuk dalam kehamilan berisiko tinggi dan sawan mengandung adalah suatu masalah perubatan yang serius.

Bagi wanita yang mempunyai berat badan 45 kilogram sebelum hamil, penambahan berat badan sebanyak 11 hingga 12 kilogram sepanjang kehamilan adalah sesuatu yang normal. Semasa trimester pertama (tiga bulan pertama kehamilan), berat badan wanita hamil boleh menurun akibat kurang selera makan kerana rasa loya serta muntah-muntah. Setelah memasuki trimester kedua (bulan keempat) dan seterusnya, berat badan wanita hamil semakin pulih dan dijangka bertambah sekitar setengah kilogram bagi setiap minggu (iaitu lebih kurang dua kilogram setiap bulan).

Pemeriksaan
Wanita yang mengalami penyakit sawan mengandung lazimnya mungkin mengalami penambahan berat badan berlebihan. Penyakit ini juga didapati pada wanita berbadan kurus. Berat badan tidak menyebabkan penyakit darah tinggi dan menurunkan berat badan juga tidak mengurangkan tekanan darah. Isteri anda dinasihati menjalani pemeriksaan antenatal dan pemantauan teliti secara dijadualkan bagi mengesan penyakit berkaitan. 

Pemeriksaan antenatal seharusnya dilakukan mengikut jadual iaitu setiap empat minggu sehingga kandungan berusia 28 minggu, kemudian setiap dua minggu sehingga kandungan berusia 36 minggu dan seterusnya setiap minggu sehingga bersalin. Sewaktu lawatan ini, pemeriksaan kehadiran protein dalam air kencing dan tekanan darah dilakukan. Pemeriksaan selanjutnya akan dilakukan jika kedua-duanya tidak normal