Selamat Datang Ke.....

* TASKA & TADIKA UNTUK ANAK-ANAK GENIUS DAN IBUBAPA GENIUS SAHAJA.
* TASKA MESRA SUSU IBU
* MOTTO "BELAJAR BERMULA DARI USIA BAYI".
* PIHAK KAMI MENYEDIAKAN PROGRAM PENJAGAAN DAN PEMERKASAAN ANAK YANG KHUSUS DAN SISTEMATIK BERMULA SEAWAL USIANYA.
* KAMI BERPENGALAMAN DALAM PENDIDIKAN ANAK BAWAH USIA 4 TAHUN SEJAK TAHUN 1998

** Kami MEMBANTU ibubapa mendidik dan merangsang anak menjadi genius dari awal usianya dan membentuk diri bersyukur dengan kebolehan dan menggunakan potensi yang dianugerahkan ***

Welcome AlHumairaa& Zuri@Millenia

Program - Program Kami

JAWATAN KOSONG PERLU SEGERA ( 5 kekosongan ) - Temuduga Dibuat Setiap Bulan..

Jumaat, 20 Januari 2012

MOga Allah Melindungi Taska Kita!

Salam,

Kita berdoa pada Allah agar Allah sentiasa melindungi Taska Alhumairaa daripada bala dan bencana dan memberikan kekuatan kepada pengasuh / tenaga asuh bimbing al-humairaa untuk tekun dan sensitif akan perkara yang kecil yang menimbulkan mudarat yang besar.

====================

KUALA LUMPUR: Dua bayi lelaki dari sebuah pusat asuhan maut dipercayai tersedak susu ketika dalam jagaan pengasuh mereka di Taman Pertama, Ampang dekat sini, tengah hari semalam.

Kejadian jam 1 tengah hari itu dikatakan berlaku tidak lama selepas kedua-dua bayi malang itu, Muzaffar Mohd Faizal, tiga bulan, dan seorang lagi hanya dikenali sebagai Harris, tujuh bulan, diberikan susu di pusat asuhan berkenaan.
Bagaimanapun, kedua-duanya meninggal dunia tidak lama selepas dikejarkan petugas pusat asuhan terbabit ke sebuah poliklinik di Taman Permata sebelum mayat mereka dihantar ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) untuk bedah siasat.
Bapa Muzaffar, Mohd Faizal Jaafar, 32, berkata ketika kejadian beliau berada di Kedah kerana urusan kerja sebelum bergegas pulang ke ibu negara selepas dihubungi isterinya pada jam 2.45 petang berhubung kejadian itu.

Beliau berkata, anak keduanya itu dihantar ke pusat asuhan terbabit sejak lebih sebulan lalu dan tidak menyangka kejadian sedih itu akan menimpa mereka sekeluarga.


“Isteri memberitahu dia menerima panggilan telefon daripada petugas pusat asuhan itu jam 2 petang dan memintanya ke sebuah poliklinik di Taman Pertama.


“Sebaik tiba, anak saya disahkan sudah meninggal dunia sebelum dihantar ke HKL untuk bedah siasat,” katanya.

Mohd Faizal berkata, beliau belum memikirkan sebarang tindakan lanjut kerana masih menunggu keputusan penuh bedah siasat selain mahu menguruskan urusan pengebumian jenazah anaknya terlebih dulu yang dijangka dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam AU5, Lembah Keramat hari ini.

Datuk kepada Harris, Abdul Aziz, 51, berkata beliau terkejut sebaik mendapat tahu cucu lelakinya yang baru dua minggu ditempatkan di pusat asuhan berkenaan meninggal dunia kerana dikatakan tersedak susu.


“Saya dimaklumkan yang cucu meninggal kerana tersedak susu, tetapi masih menunggu hasil siasatan polis bagi mengenalpasti punca sebenar kematiannya,” katanya.


Ketua Polis Daerah Ampang Jaya, Asisten Komisioner Amiruddin Jamaluddin, ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan berhubung kejadian itu dan siasatan lanjut sedang dijalankan termasuk mendapatkan laporan perubatan bagi mengenalpasti punca kematian.
Komen Anda









Terima kasih diatas penyertaan anda. Berita Harian berhak untuk tidak memaparkan sebarang komen yang menyentuh isu-isu sensitif dan yang berbentuk iklan komersil. Alamat IP anda akan direkodkan dan mungkin digunakan untuk menghalang penghantaran komen seterusnya jika melanggar peraturan yang ditetapkan.

Senarai komen.....

KEMARAHAN PEMBACA......ADA YANG MARAH TANPA MEMAHAMI SITUASI YANG DIHADAPI OLEH MAJORITI PENGURUSAN TASKA, CABARAN YANG MEREKA HADAPI DAN TREND PEKERJA TASKA SENDIRI (TREND REMAJA/BELIA ALAF BARU)

Razif:
kebanyakkan pusat asuhan menjaga anak sambil lewa. ada pengasuh yang lepasan spm diambil untuk menjaga bayi.

ieyhaa:
takziah kepada keluarga bayi tersebut.harap2 bnyk la bersabar kerana ajal maut di tangan Allah.
Awang Shamsudin Awang Chee
Takziah buat kluarga arwah.... bnyak kn brsabar. kakitngan pusat asuhan harap dpt tumpukan lbih prhatian pada bayi lngkungan 2 thn ke bwah sbab mereka sllu mnglami msalah trsedak susu.... pape pn, stiap kjadian ada hikmahnya..

ana zu:

ini merupakan satu kecuaian yang tidak boleh di maafkan.sepatutnya pekerja yg bertugas di pusat asuhan hendaklah mengetahui cara memberi penyusuan yg betul supaya bayi tidak terdesak.perlu mendapat perkhidmatan dan tunjuk ajar dari pihak hospital terutama pakar pediaktrik... yg di uruskan pengurusan pusat asuhan... supaya perkara seperti ini tidak berulang... bukan mengambil pekerja tangkap muat sahaja..nyawa dan keselamatan bayi dan kanak2 harus dijagai..

BANGI:

Pihak Razif dan ana, harap tidak emo. Kita perlu tahu hakikat yang sebenarnya berlaku.

Pengambilan pengasuh lepasan SPM bukanlah faktor utama kejadian itu tetapi latihan mengendalikan bayi 1 tahun ke bawah adalah penting dan perlu diberi penekanan oleh pihak taska atau pusat asuhan.

Penyusuan bayi memerlukan pemerhatian penuh pengasuh, kena tinggi kepala dan seeloknya dipegang. Mengikut JKM, I pengasuh menjaga 5 bayi. Bayi tidak boleh disusu dan diletakk botol susu atas bantal untuk mudahkan kerja pengasuh...inilah yang perlu dielakkan. begitu juga meletakkan bayi yang sedang menyusu dgn botol, diletakkan di dalam buaian atau di atas katil bayi....kerana...sukar dipantau.

Adakalanya pusat asuhan dan taska diuji dgn kekurangan pengasuh walaupun mereka buat byk iklan.

Moga Keluarga Arwah diberi ketabahan. Amin!