Selamat Datang Ke.....

* TASKA & TADIKA UNTUK ANAK-ANAK GENIUS DAN IBUBAPA GENIUS SAHAJA.
* TASKA MESRA SUSU IBU
* MOTTO "BELAJAR BERMULA DARI USIA BAYI".
* PIHAK KAMI MENYEDIAKAN PROGRAM PENJAGAAN DAN PEMERKASAAN ANAK YANG KHUSUS DAN SISTEMATIK BERMULA SEAWAL USIANYA.
* KAMI BERPENGALAMAN DALAM PENDIDIKAN ANAK BAWAH USIA 4 TAHUN SEJAK TAHUN 1998

** Kami MEMBANTU ibubapa mendidik dan merangsang anak menjadi genius dari awal usianya dan membentuk diri bersyukur dengan kebolehan dan menggunakan potensi yang dianugerahkan ***

Welcome AlHumairaa& Zuri@Millenia

Program - Program Kami

JAWATAN KOSONG PERLU SEGERA ( 5 kekosongan ) - Temuduga Dibuat Setiap Bulan..

Rabu, 24 Ogos 2011

Hormon seks, kasih sayang


ZARA berusia 40-an. Pada zahirnya dia merupakan seorang wanita yang cantik dan sofistikated. Tambahan pula menyandang jawatan sebagai setiausaha sudah tentu dia seorang yang berpengetahuan luas.

Zara sangat mementingkan kerjayanya. Dia tidak kisah menghabiskan masa 12 jam sehari di pejabat. Kerjanya berkualiti dan disukai oleh ketuanya. Bagi Zara dia gemar bersendirian di pejabat bila orang lain sudah pulang. Selain menyiapkan kerja dia suka menghabiskan masa melayari Internet dan merancang aktiviti percutian dengan meneliti pakej pakej tambang murah. Apatah lagi dia belum berkahwin, itulah kebiasaan yang amat disukainya.

Zara mempunyai enam adik beradik dan mereka semua telah pun berkeluarga dan jarang mengunjungi mereka. Memada dengan bertelefon dan menghantar hadiah hari jadi sebagai tanda ingatan.

Apabila ditanya tentang perkahwinan, Zara cepat-cepat mengelak. Masalah Zara ialah dia tidak selesa berada di kalangan lelaki. Bukan dia tidak pernah bercinta den mempunyai kekasih, namun setiap kali berhubungan sudah pasti Zara akan mencari alasan supaya hubungan tersebut akhirnya tidak ke mana. Zara juga tidak mempunyai sahabat karib lantaran sikapnya yang dingin dengan sesiapa sahaja.

Begitu juga dengan adik-

beradik dan anak-anak saudara, Zara mendampingi mereka seadanya. Dia cuba membantu setakat yang boleh namun dia tidak dapat merasakan kehangatan dalam hubungan sesebuah keluarga. Dia sebaliknya gemar bersendirian. Dia sering mengambil pakej pelancongan solo bagi memenuhi hasrat hatinya yang gemar menyendiri itu. Apabila melancong bersendirian dia turut mengelak daripada berkenalan dengan ramai orang. Dia merasa jengkel apabila bertemu dengan orang yang ramah dan bertanya perihal dirinya.

Dalam kebanyakan kes seperti ini masalah nya ialah kekurangan hormon penting iaitu oksitosin (oxytocin) iaitu hormon yang dikeluarkan oleh supraoptik nuclei di hypothalamus pada otak kita. Jumlah yang dikeluarkan ialah 2 IU (international unit) setiap hari. Ibu yang menyusu anak dan bersalin boleh mencecah menghasilkan sehingga 5 dan 10 IU. Oleh itu rata-rata ibu hamil dan menyusu anak bersikap lebih penyayang dan mesra.

Tugas oksitosin

- Meningkatkan keupayaan bersosial, ikatan kasih sayang dan kemesraan antara manusia. Menjadikan seseorang mudah didampingi. Para saintis mendapati dalam kes rawatan autisme dan schizophrenia di mana pesakit menjauhkan diri dari orang lain dan hanya menyendiri maka memberi oksitosin adalah baik kerana ia meningkatkan daya bersosial.

- Meningkatkan mood yang baik, menjadikan seseorang mudah tersenyum bila bertemu orang lain.

- Mengurangkan rasa takut dan debaran bila bertemu orang lain.

- Membuka diameter salur darah memberikan lebih oksigen kepada tisu-tisu.

- Meningkatkan daya seks dan kasih sayang di kalangan pasangan.

- Meningkatkan orgasme

- Meningkatkan anabolic, IGF1 dan testosterone. Ia juga mengurangkan ACTH dan cortisol iaitu hormon yang meningkatkan lemak.

- Meningkatkan kontraksi rahim dan memudahkan proses bersalin bagi wanita.

- Memudahkan ibu menyusukan anaknya dengan meningkatkan keaktifan kelenjar susu.

- Memberi perlindungan terhadap kanser payu dara, ovari dan endometrium

- Bagi lelaki pula ia penting bagi meningkatkan daya seksual. Lelaki yang mempunyai kadar oksitosin rendah bukan sahaja anti sosial tapi mempunyai daya seks yang lemah.

Kekurangan oksitosin

Kekurangan oksitosin boleh berlaku sejak kanak-kanak mahu pun setelah dewasa. Kanak-kanak yang kurang oksitosin jarang senyum dan ketawa. Mereka menunjukkan ciri ciri autisme dan mungkin menjadi dewasa yang berciri schizophrenia.

Ciri ciri fizikal kekurangan oksitosin

- Tidak gemarkan aktiviti berinteraksi dengan orang lain.

- Semasa kecil lagi tidak mampu menjalankan tugas secara berpasukan.

- Tidak mahu berkahwin dan jika berkahwin, perhubungan itu kurang membahagiakan. Ada yang membawa kepada perceraian.

- Tidak mempunyai sahabat karib atau hanya beberapa sahabat lama sahaja. Enggan mencipta persahabatan baru.

- Gemar bersendirian dan enggan mengambil tahu hal orang lain.

- Jarang tersenyum.

- Tidak berasa perasaan romantik dalam perhubungan cinta.

- Wajah kepucatan

- Tidur terganggu

- Paranoid, mengesyaki bahawa orang lain sentiasa berniat buruk.

Rawatan meningkatkan paras oksitosin memberi kesan yang sangat baik terhadap kesihatan. Ia juga membantu seseorang berubah sikap menjadi lebih positif dan ceria dalam kehidupan. Ia boleh diambil secara suntikan mahupun pil.

Secara semula jadi oksitosin meningkat apabila kita bersentuhan dengan orang yang disayangi dan sahabat handai. Sikap memeluk, mencium dan membelai meningkatkan oksitosin. Selain memberi keceriaan, banyak kebaikan oksitosin kepada tubuh badan dan jantung kita. Patutlah oksitosin sering dinamakan hormon kasih sayang.