Selamat Datang Ke.....

* TASKA & TADIKA UNTUK ANAK-ANAK GENIUS DAN IBUBAPA GENIUS SAHAJA.
* TASKA MESRA SUSU IBU
* MOTTO "BELAJAR BERMULA DARI USIA BAYI".
* PIHAK KAMI MENYEDIAKAN PROGRAM PENJAGAAN DAN PEMERKASAAN ANAK YANG KHUSUS DAN SISTEMATIK BERMULA SEAWAL USIANYA.
* KAMI BERPENGALAMAN DALAM PENDIDIKAN ANAK BAWAH USIA 4 TAHUN SEJAK TAHUN 1998

** Kami MEMBANTU ibubapa mendidik dan merangsang anak menjadi genius dari awal usianya dan membentuk diri bersyukur dengan kebolehan dan menggunakan potensi yang dianugerahkan ***

Welcome AlHumairaa&Zuri@Millenia

Program - Program Kami

JAWATAN KOSONG PERLU SEGERA ( 5 kekosongan ) - Temuduga Dibuat Setiap Bulan..

Selasa, 19 Julai 2011

MOLLUSCUM CONTAGIOSUM

MOLLUSCUM CONTAGIOSUM ( MC )

Kenapa ia terjadi? Apakah sebab ianya terjadi. Bimbang dengan anak-anak mula ada sebiji2 di telinga, leher, perut, punggung..

Mak Nah ambil kesempatan mencari punca dan bertanya doktor. ( Cuba rujuk Dr Saiful pakar Kanak-Kanak untuk info lebih lanjut ).

Di bawah ini apa yang Mak Nah faham dari sumber internet setelah Dr Saiful tuliskan tentang “molluscum contagiosum” di kertas untuk Mak Nah cari info lanjut...

1. Molluscum contagiosum (MC) adalah infeksi virus pada kulit atau kadang-kadang pada membran mukosa.

2. MC hanya menjangkiti manusia, seperti cacar. Namun, ada beberapa jenis virus-virus pox yang menjangkiti banyak mamalia.

3. MC yang menjangkiti manusia adalah sejenis virus DNA poxvirus yang disebut molluscum contagiosum virus (MCV). Ada empat jenis MCV, MCV-1 sampai MCV-4.

4. MCV-1 adalah yang paling lazim dan MCV-2 terlihat pada orang dewasa dan biasanya dijangkiti melalui hubungan seksual.

5. Infeksi MC paling umum pada anak-anak berusia satu sampai sepuluh tahun. MC biasa terdapat pada badan, lengan, dan kaki. Ia tersebar melalui sentuhan langsung atau perkongsian barang-barang seperti pakaian atau tuala.

6. Virus umumnya menyebar melalui kontak kulit ke kulit. Infeksi Molluscum contagiosum menimbulkan banyak bisul yang boleh hilang tiba-tiba tanpa rawatan, dan boleh juga sampai 6 bulan atau lebih.

7. Waktu dari infeksi pertama kali sampai munculnya bintil berkisar antara 2 minggu sampai 6 bulan, dengan rata-rata masa inkubasi 6 bulan.

Description: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fc/Mollusca1klein.jpg
MCV pada lengan


Gejala

1. Bintil Molluscum contagiosum bentuknya seperti daging merah, kubah dan mutiara.

2. Bintil ini umumnya tidak menyakitkan, tetapi mungkin menimbulkan gatal @ iritasi. Mengorek atau menggaru bintil boleh mengakibatkan infeksi lebih lanjut. Sekitar 10% dari keadaan, berkembang di sekitar bintil.

3. Infeksi virus terbatas pada suatu area pada lapisan paling atas dari kulit luar. Setelah virus yang mengisi kepala bintil telah hancur, infeksi akan hilang.

4. Dalam sebuah proses yang disebut autoinoculation, virus mungkin akan tersebar ke daerah-daerah sekitar kulit. Anak-anak sangat mudah terkena autoinoculation ini.


RAWATAN

Rawatan pakar khusus menurut Dr Saiful, tidak diperlukan kecuali ia merebak cepat dan perlu kepada PAKAR KULIT untuk penggunaan ubat-ubatan atau laser.

Setakat ini tidak ada satu cara rawatan efektif menghilangkan penyakit ini. Meskipun demikian, rawatan dicari kerana berbagai sebab berikut:


1. Sebab-sebab perubatan :

o Pendarahan/Bleeding.

o Infeksi sekunder.

o Kegatalan dan tidak selesa.

o Menimbulkan bekas luka.

o Keratoconjunctivitis kronik iaitu keradangan pada mata (kornea dan conjunctiva).

1. Sebab sosial:

o Kosmetik.

o Menimbulkan rasa malu.

o Takut menular kepada orang lain.

o Dijauhi orang lain.

Virus hanya hidup di kulit luar dan setelah dewasa mereka mati. Virus yang telah mati tidak akan tersebar ke orang lain.

Molluscum contagiosum tidak seperti virus herpes yang boleh terpendam di dalam tubuh dalam jangka waktu yang lama dan kemudian muncul lagi. Oleh demikian, jika perawatan penghapusan semua kumpulan bintil dibuat, ia dikatakan berhasil dihilangkan secara efektif dan tidak akan muncul lagi, kecuali jika seseorang dijangkiti semula melalui autoinoculation.

Doktor akan menasihatkan untuk rawatan pakar sekiranya terjadi tompokan bintil yang banyak di sekitar alat sulit untuk mencegah penyebaran.



v Method rawatan :

à Cryotherapy - adalah cara membunuh sel yang dijangkiti melalui “pembekuan” iaitu pemberian tekanan udara dengan cairan spray biasanya nitrogen cair atau nitro. Prosedur yang relatif tanpa rasa sakit dan dapat dilakukan oleh ahli farmasi, termasuk doktor atau pembantu. Sel yang terinfeksi dapat segera berkurang atau secara perlahan menghilang beberapa hari kemudian.

à Menggosok ketulan-ketulan secara hati-hati dengan Betadine selama 5 minit, setiap hari sehingga bintil hilang.

à Pemberian zat Astringents pada permukaan luka molluscum untuk memusnahkan lapisan kulit; termasuk trichloroacetic acid, podophyllin resin, potassium hydroxide, dan cantharidin.

à Pemberian Benzoyl peroxide.

à Rawatan sistemik : Cimetidine, Griseofulvin dan Methisazone.

à Pembedahan dengan dicryosurgery.

à Terapi Laser.

à Penerapan duct tape atas luka sampai bintil mulai mengeras dan sembuh.

APA YANG TASKA BOLEH BUAT?

Mak Nah tak dapat nak korek, dari mana puncanya. Cuma yang boleh kita lakukan bersama sekarang ialah menjaga dan memantau kebersihan. Setakat ini pihak taska ELAK untuk berkongsi barangan anak-anak, berkongsi bekas makanan dan minuman. Cuma mungkin boleh dipantau lagi kebersihan dan penjagaan barangan anak-anak lebih terjaga dan bersih.

WALLAHU AKLAM

Sumber: Wikipedia.

Dr Saiful (Pakar Kanak-Kanak / Paediatrician : drsaifulbj@yahoo.com